Annons
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Konkurrensen om småbarnsföräldrarna ingen lek

Konkurrensen är ingen lek längre för Drakborgen.
Tidigare i år öppnade Candy World och i februari är det dags för Leo's lekland att slå upp portarna i Östra Birsta.
– Det som är säkert är att vi inte kan sitta tre med samma koncept, säger Kent Nordlund.

Annons

Han och hans fru tog över Drakborgen 2013. I dag är restaurangen en central del och nästa steg blir att bygga ut ytterligare. Framtiden för leklandet är mer osäker.

– Något blir det. Antingen utvecklar vi med ny lek eller så kanske vi hyr ut. Det kommer att visa sig inom den närmaste månaden, säger Kent Nordlund.

I somras öppnade Candy World i Biltemas gamla lokaler. Sedan tidigare har företaget en butik granne med Ikea i Haparanda. Stefan Sundvall, vd för Candy World, är nöjd med etableringen.

– Det har utvecklat sig ungefär enligt plan. Det sker en ökning av antalet besökare hela tiden. Vi bedömer att det ser väldigt bra ut, säger han.

Candy World grundades i Luleå. Målet är att öppna 30 butiker i Sverige inom de närmaste åren. Från samma stad kommer Leo's lekland.

Vad är det med er där uppe i Luleå, ni gillar godis och lekland?

– Max kommer ju här uppifrån också, så jag vet inte riktigt vad det är med Luleå som stad ...

Hur ser du på den kommande konkurrensen från Leo's lekland?

– Det kanske låter lite konstigt, men som jag ser det är det bara positivt. Nu kan vi mäta vårt koncept, hur vi pallar konkurrens. Funkar det här, så funkar det på andra håll. Självklart kommer deras etablering att innebära en förändring på marknaden när det gäller lek, men det är kunden som drar mest nytta av det. Jag tror också att marknaden kommer att växa och att de får en viss del av och vi en annan, säger Stefan Sundvall.

Leo's Lekland finns redan på 14 platser i Sverige, nio i Norge och två i Danmark. Anläggningen i Birsta blir på närmare 4 000 kvadratmeter, större än det senaste bygget i Karlstad. Kostnaden för investeringen ligger mellan 45 – 50 miljoner kronor. Exakt datum för invigningen i februari är inte spikat ännu.

– Det som skiljer oss från andra är framför allt storleken på våra anläggningar. Vi bygger stort och leken är central. Vi har många attraktioner som passar barn i olika åldrar. Det som blir speciellt i Sundsvall är också vår satsning vi gör på föräldrarna. Barnen tycker ju alltid leken är kul, men många vuxna kan tycka det blir bullrigt. Här kommer vi att bjuda på en tystare miljö och bättre mat, säger Joakim Gunler, vd.

På Drakborgen finns också en strategi:

– Vår strategi är att åstadkomma något nytt. Fortsätter vi som vi gör, så är vi tre som konkurrerar om exakt samma målgrupp, säger Kent Nordlund.