Annons
Vidare till st.nu
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Konst: Välgjort i svartvitt av Sundsvallskonstnären Larsa Bondén

Konstrecension
Larsa Bondén: Målningar och annat
Galleri 13 Art&litter, Skolhusallén 13
2 - 16 april
Vernissage: 2/4 12 - 15
Öppet: må-fr 12 - 17,30, lö-sö 12 - 15

När Larsa Bondén gav sin första lilla separatutställning stack han ut från det mesta jag tidigare sett. Det var svartvitt, expressivt och slösade med blod och död på ett sätt som var fyndigt, avväpnande och samtidigt utmanande.

Här finns både döden och dropptekniken, som man associerar till blod, men också mycket annat. Det svartvita dominerar, vilket gör även denna utställning ovanlig - men den bör också ses för att många bilder både är skickligt gjorda och har mycket att berätta.

"Arbetshäst eller jobba, jobba, dö!" anknyter lite till den första utställningen: en plågad häst och de svarta rinnande dropparna, samtidigt som den förstås kommenterar dagens uppdrivna arbetstakt. I "Clown i kostym" tycks döden och tomheten lura bakom den röda näsan - en kärnfull kommentar till den amerikanska valrörelsen.

Läs mer om pågående utställning: Disney och rock´n´roll

De små skulpturerna av döden i olika kåpor är snarare uppnosiga än skrämmande; laddad är i stället bilden av järnvägsspåret som slutar i en byggnad - Auschwitz-Birkenau. Porträtten av kända personer som Cornelis och Mahatma Gandhi är inte fotografiska men neutrala; det är lite av konstnärens prägel och mycket av personen, och resultatet är harmoniskt. Många bilder är små men välgjorda, väl fångade: flera av fåglarna, eller den lilla skogsgläntan som går rakt in i min friluftsnerv, eller ballerinan som snurrar med stor fart.

Läs mer om pågående utställning: Handgjorda böcker om böcker

Min favorit är de två snarlika bilderna av en rymddräkt, "Sökes: ny planet" och "Är det någon där ute?" De tar på ett enkelt sätt tag i en av de djupaste existentiella frågorna.

En bild att hålla ögonen på är det lilla motivet från Petersvik, Villa Kaptensudden. Om det går så illa att Petersviksvillorna försvinner kommer målningar av dem att ha ett stort kulturhistoriskt värde för Sundsvall i framtiden. Här är en akut uppgift för Larsa Bondén och andra Sundsvallskonstnärer.