Annons
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Köp gärna elbil – men inse också att det finns brister

Annons

Replik på Till och med en dieselvurmare kommer till slutsatsen att elbilen är bättre för miljön, ST 14/12.

Johannes Brorsson har villat bort sig i terränglådan, dels har elbilens alla utsläpp redan skett långt innan de 5 000 människorna skulle ha blivit räddade och dels uppstår ytterligare en stor kostnad och förorening, redan efter 8 000-9 000 mil då batterierna ska bytas ut och återvinnas i en dyr smutsig process. Till exempel litium återvinns inte och är giftigt. Flera elbilar har gått till skroten redan där, då batterierna utgått.

Jag kan bara hoppas att forskningsfusk ligger bakom påståendet. Miljöfolk fastnar ofta för stirriga lösningar och negligerar gärna helheten. Kolla in "Mythbusters" på TV10 lite oftare, tack.

Köp gärna elbil men inse dess brister även ur miljösynpunkt. Till och med postens eldrivna golfbil värms upp av gamla "Folkans" eberscprässer av arbetsmiljöskäl. Det får inte vara hur primitivt som helst och dålig arbetsmiljö har skadat betydligt fler, som redan tvingats gå i förtida pension, med svårt lidande återstoden av livet som följd.

■■ Följ ST Debatt på Facebook

Postens golfbil är ett bra exempel, där funktion gått långt före design. Resultat: rimlig kostnad och långtidsanvändning. Man tar inte in 100 år av bilindustriutveckling på en kafferast, men många försöker och det finns alltid mer än en lösning på alla problem.

Gör man dieselelektrisk drift kan motorn gå hela tiden på idealvarv och skadliga utsläpp kan minska med 50 procent räknat på utfört arbete. Det blir då lite Formel 1 av till exempel lastbilar – motorstyrkan kan sänkas och kolröken från överbelastning av motorn försvinner. Elmotorn har högre startmoment så behovet av växellåda minskar och det påverkar kostnaden. Räkna in alla verkningsgrader och rätt utfört sitter du på en vinst.

Volkswagen löste sin dieselskandal med en modifierad förbränningscykel från EURO 6 (källa: Ny teknik nr 50-52). Det räcker inte att mäta, man måste veta varför också.

Nils-Åke Sandberg

Läs också:

Biogasen fungerar här i norr och är ett måste för att klara klimatutmaningen

Jag kan köra 10 000 mil i min dieselbil innan en elbil blir mer miljövänlig

Diesel och bensin är inte framtiden – våga öppna upp för elbilen

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel