Annons
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Kravet på elitklubbarna: Bli mer aktiva i sociala medier

Kommunen ställer nya krav på elitföreningarna.
För att få ta del av det nya marknadsföringsavtalet krävs att föreningarna syns i allt fler sammanhang.
En ny betydande del i det hela är exponeringen i sociala medier.

Annons

Läs också: Ny modell för elitlagens stöd

I mars väntas kommunstyrelsen säga ja till en revidering av det nya marknadsavtalet med idrotten där totalt 7,2 miljoner finns att fördela. .

I det nya avtalet är inte serietillhörighet den enda parametern utan även det samlade marknadsvärdet. Dit räknas bland annat hur hög sponsorbudgeten är, hur stor publik laget har och hur mycket exponeringen är i media.

Nu har nya tillägg med krav gjorts från Stadsbackens styrelse. Ett sådant är att klubbarna ska få "stor uppmärksamhet i sociala medier".

– Det är ganska självklart att det lagts till och det är klart att vi som kommun vill synas där. Det är viktigt för oss att klubbarna sprider bilden av Sundsvall på ett bra sätt, säger Stefan Söderlund, VD för Stadsbacken.

Men att det skulle innebära att fler "gillamarkeringar" på Facebook ger mer pengar till idrottsklubbarna håller inte Söderlund med om.

– Vi kanske inte kan mäta på det sättet. Här får vi hitta en modell som passar oss, säger han.

Maria Åslin är marknadschef på Näringslivsbolaget och den som skriver avtalen.

– Sedan tidigare mäter vi exponeringen i TV och tidningar. Det kan bli tufft att hitta ett sätta att mäta alla sociala medier, men vi får försöka hitta en metod som blir rätt och som går att följa upp. Att klubbarna syns i sociala medier blir en allt viktigare marknadskanal, säger hon.

Läs också: Här är lagen som syns mest

Stadsbacken har gjort fler tillägg i avtalet:

"Bedriva en verksamhet som bejakar jämställdhet och mångfald".

– Det är sådana saker som vi tagit med i våra beslut tidigare också, men nu blir det ännu tydligare, säger Stefan Söderlund.

"Om en förening har flera lag på elitnivå ska detta ge samma möjlighet till marknadsföringsavtal för de båda elitlagen, som om de var organiserade i olika föreningar".

Det öppnar nya möjligheter för framför allt Sundsvall Hockey som har elitlag på både herr- och damsidan.

Kan klubben få ett ökat stöd nu?

– Så ser jag inte på det. Även om de fått som en förening tidigare har vi beräknat utifrån bägge lagens sportsliga resultat. Det vi gör nu är att vi nu förtydligar.

Avtalet reglerar även att klubbarna ska ha en positiv ekonomi, annars kan avtalet brytas. En fråga som varit aktuell då flera klubbar dras med ekonomiska problem. Stadsbacken slår fast i ett protokoll att avtalen ska följas med "särskild uppmärksamhet".

– Det ska ses som en markering från Stadsbackens sida. Hittills har vi inte brutit något avtal, men nu börjar vårt tålamod bli ganska kort.