Annons
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Kraxiga måsar och livstidsfångar i vårens lunchteater

En mås, en humla och en fjärilsmus. Kjell Lönnå, Frida Stéenhoff och Annika Östberg.
Alla har de det gemensamt att de på ett eller annat sätt förekommer i vårens lunchteaterprogram på Sveateatern.
Det gör också estradpoesi, skillingtryck och kvällsläsning av nästan en hel pjäs.

Annons

Teater och scenkonst i kombination med mat är omtyckt i Sundsvall. I vårens program laddar Teater Västernorrland med ytterligare tio föreställningar.

– Det är inte alltid lätt att hitta rena teaterföreställningar, men vi försöker att blanda teater och musik, lokalt och nationellt, säger lunchteateransvariga Gisela Nilsson.

Såväl lokal som nationell kändis är Kjell Lönnå, som med sitt piano och sina minnen och reflektioner över sången och livet tar sig an premiären den 2 februari. En vecka senare porträtteras en lokal historisk person, 1800-talsförfattaren och feministen Frida Stéenhoff, av historikern Christina Carlsson Wetterberg som skrivit biografin "...bara ett öfverskott av lif..." om henne.

– Hon lägger sitt föredrag på en annan bog, så att vi kan baka in en eller par skådespelare och ge Frida röst i en gestaltning. Hon har ju skrivit pamfletter, brev, pjäser och upprop, säger Gisela Nilsson.

Samma kväll, i vårens första Efter jobbet-föreställning, läser 5 - 6 skådespelare Frida Stéenhoffs pjäs "Kärlekens rival", något förkortad till en tvåtimmarsföreställning. Pjäsen handlar om en kvinna som tagit hand om en skyddsling, och kanske finns lesbiska undertoner.

"Fånge W 18968 Deasy" är skådespelaren Marga Petterssons föreställning om Annika Östberg, som länge satt fängslad för mord i USA. Via brev och annat material från Annika Östberg själv tar föreställningen publiken med genom ett liv i 68-rörelsens skugga genom missbruk, prostitution och de händelser som skulle leda till fängelset.

Sista veckan i februari ger Kajsa Ekström "Måsar kan inte sjunga", som handlar om hennes eget liv.

– Hon kom inte in på scenskolan på grund av att hon har en speciell röst, som låter lite klämd. Hennes föreställning handlar om våra fördomar om hur en skådespelare ska se ut och låta, och om pendling mellan självförtroende och självkritik, säger Gisela Nilsson.

Annika Winhagen, som tidigare medverkat vid lunchteatern med bland annat ett Piaf-program, återkommer nu med skillingtryck hon lärt sig av sin mormors sambo, en gammal bergsprängare som på sina resor runt Sverige samlade på sig åtskilliga.

En lunchteatertradition är att försöka fångar upp och Teater Västernorrlands egna krafter. Stina Samson och Daniel Adolfsson, som medverkar i ungdomspjäsen "Skärp dig", bidrar med ett marsprogram om de rockens legender som alla dog vid 27 års ålder. "The Twentyseven Club" fick nyligen tillskott av Amy Winehouse och skådespelarna frågar sig varför just 27 är en så känslig ålder.

Veckan därpå tolkar Sundsvallsbördige skådespelaren Örjan Hamrin Dario Fos Fjärilsmusen, en pjäs om kärlek och falskhet, och följs nästa vecka av Sundsvallsgruppen Teater Sojas långkörare "En humla i hatt - en pryl om Beppe" i lunchversion. I april tolkar skådespelaren Andreas Liljeholm, tidigare knuten till Teater Västernorrland, Jaques Brels och Allan Edwalls visor.

Sist ut den 19 april är vår lokala estradpoet Anita Jacobsson från Stöde med poesiprogrammet "De lyckligt lottade".

– Hon har ett par gånger blivit poetry slam-mästare i Västernorrland och det ska bli kul att höra henne, säger Gisela Nilsson.