Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Kreativt färgkaos med lugna pausar

Matfors konstförening, Matfors bibliotek:
4 – Lisbeth Malm, Ulla-Carin Winter, Anki Källström och Ylva Bomark
30 november 2008 –10 januari 2009

Annons

Det krävs en stund av mod att stanna upp och se de tavlor som Lisbeth Malm, Ylva Bomark, Ulla-Carin Winter och Anki Källström ställer ut under samlingsnamnet 4 i Matfors biblioteks konstrum. Modet består i att inte gå för snabbt runt och låta sig översköljas av det stora och färgrika, för då missar du de lugna och sparsmakade motiven.

Något tema är svårt att se i den här utställningen. Men orden stad och tulpan dyker upp i några titlar. Motiven rymmer nästan allt; från en Istanbulinspirerad stadsbild till en grisknorr. De fyra konstnärernas verk hänger blandade – litet huller om buller.

Därför är det lätt att fångas av Ylva Bomarks större tavlor i blandteknik. Färgerna är intensiva. Tavlorna består av flera bilder där bland annat ett antal barn återkommer. Placeringen av de olika motiven i tavlorna smälter samman och bildar en enhet – en berättelse som kanske har ett slut eller så är det upp till betraktaren att tänka vidare. I "Ro utan åror" blir ett tio-tal olika sammansmälta bilder till ett motiv – eller till en tankekedja.

Lisbeth Malms blandteknik är tryggheten själv. Hon mixar olika motiv, textrader och tekniker till en färgsprakande enhet. Samtidigt är några av motiven lite svävande, som tryckta på genomskinliga ark som gör att tavlorna får djup och känns som flera. Lisbeth Malm har ett brett uttryck. I två av tavlorna, "Stad" och "Tulipanstund" kastar hon sig ut i ett färgstarkt nästan mönstermålande monterat bakom plexiglas, för att därefter i "Istanbul I" och "Istanbul II" vrida över paletten till mycket intensiva rosa-gula stadsbildssiluetter.

Med få färger och avskalade motiv uttrycker sig Ulla-Carin Winter i etsningar och fotopolymergravyr. Här möter vi frusna ögonblick. Avskalade blommor; svart och vitt, svart och rött. Effektfullt rent. Hennes tolkning av "Det här är min hemstad" i tre versioner visar det omvända. Suddiga stadsbilder, som genom kisande ögon, får någonting gladare över sig med tydliga påmålade symboler eller snöflingor. En av Ulla-Carin Winters tavlor skiljer sig i stil från de andra: "Apelsinskål". En abstrakt, genomskinlig skål som ruvar på en färgglad frukt. I sin enkelhet gör etsningen mig lite barnsligt glad – kanske för att den är busigt avvikande.

Ett gristryne och en grisknorr. Det är tätt beskurna motiv i tavlorna med samma namn "Christmas once again". Anki Källberg är inte rädd för att det enkla. Med två varianter av "Nu blommar löken" skalar hon av och skapar kontraster som blir dekorativa. Tekniken hon använder kallas ImageOn där man jobbar med fotopolymerfilmer som man kan måla och rita på eller lägga lager på lager med film och sedan ta fram en bild genom tryck eller digitala halvtonsutskrifter med miljövänliga tryckfärger. Ett intressant arbetssätt.