Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

137 fågelarter i en praktbok

/

BOK
Brutus Östling & Magnus Ullman: Mellan vingspetsarna. Bilder ur fåglarnas liv – från Öland till Antarktis.
Norstedts.

Annons
200 makalösa foton, 30 av dem över hela uppslag, alla skarpa som knivar, mängder av grandiosa studier, väl stöttade med texter och fakta.

Brutus Östlings och Magnus Ullmans Mellan vingspetsarna är en fantastisk blädderbok om fåglar, ett praktverk. 137 arter från alla världens hörn avbildas. Östling fotograferar och Ullman skriver.

Texten ja, den finns där mest som pluggar till bilderna. Ändå rymmer de där små tarmarna förbluffande mycket matnyttigt och oväntat. Fjädern är en fenomenal uppfinning, skriver Ullman t ex, den är oöverträffad som skydd mot kyla och vatten. Det beror på att fjädern är "tätt knuten som den dyrbaraste persiska matta".

Man bläddrar hela tiden, lågflyger fram och tillbaka i boken. Det är nästan lite surrealistiskt, man ser sådant som annars inte finns, som är dolt av fart, avstånd och rörelse. Bilderna tål hur mycket förstoring som helst och man kan plötsligt upptäcka att en fågel har en färg vid näbbroten som man aldrig sett, den ligger bortom ögats möjligheter.

I ett efterord berättar Östling att han använder objektiv som kan ge honom brännvidder ända upp till 1200 mm. Och vill man numera ta fågelfoton i toppklass är nog en motoriserad digitalkamera och ljusstarka superteleobjektiv med autofokus och bildstabilisering nödvändiga.

Vi bläddrar mer, det är svårt att sluta. Det är en rätt snäll bok. En gjuse flyger förbi med en fisk i klorna. Annars handlar det inte så mycket om jakt och mord, oftare då kärlek och förälskelse. På ett foto från Sydgeorgien pussas två albatrosser och i Florida bär en häger fram en grön kvist till sin fru.

Fast Ullman skyndar sig att påpeka att allt i den vägen sker rätt blint. Fåglar kan inte tänka. De är fantastiska maskiner som programmerats av evolutionen. Fast för egen del frågar vi oss hur den så kallade utvecklingen bär sig åt för att slå in de koder som kan styra en tre månader gammal ärtsångare till Sudan.

Mer bläddring. Färgsättningen är näst intill kitschig. Naturen är ofta gräll, nästan smaklös, som en hötorgsmålare. En smålom paddlar rakt in i morgondimman som verkar antänd eller förgylld. Fast ofta lyckas Östling trolla bort direkt störande bakgrunder, de är i regel enfärgade som i en ateljé där fotografen hänger en diskret gardin bakom personerna.

Många bilder hör man nästan. En alfågel springer förbi på vattnet och ropar gällt när den lyfter. Man ser de fyra kliven på ytan och uppfattar plasket. Andra fåglar kan verka uppstoppade. Ormvråken på sin gren liknar på pricken den vi hade i skolan, fast denna verkar nydammad och fin. Man ser också hur fula vissa fåglar är, som maraboustorken när den äter zebra i Tanzania. Den sticker upp en skär, skrynklig skalle som verkar misshandlad och lusäten.

Fast mest blir man förtjust, t ex i den bruna pelikan som fiskar i Floridas blåa vatten och just når vattenytan med näbben, en dykande korkskruv. En alka flyger rakt in i kameran, den ser ut som ett okänt flygplan där den styr rakt mot en och man hukar sig nästan. Och en grönryggad häger påminner om Chaplin, de har samma fagra steg.

I första hand är Mellan vingspetsarna en fotobok, bilderna är demonstrativt stora och upptar stort utrymme, ja hela boken är stor, cirkus 25 gånger 30 centimeter. Texterna blir som små vagnar till dessa väldiga lok men man stiger ändå in i dem eftersom bilderna drar en dit. Ullman är pedagogisk och mycket saklig; ibland känns det som om han vill ta ner inte bara fåglarna på jorden utan också läsaren. Vore han ideolog i stället för ornitolog skulle man nog kalla honom materialist. Men han levererar förbluffande mycket fakta utan att därför tynga sina texter.

Man läser och ser nya saker hela tiden, man gör varv på varv i boken. Det finns ett tiotal bilder över hela uppslag som visar veritabla fågelsamhällen, väldiga masscener där hela befolkningar ryms. Men de flesta fotona är porträtt, där man kommer fåglarna så nära att det känns lätt overkligt, som om man deltog i en filminspelning som statist.


Mer läsning

Annons