Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Afrosoul och polskedans

Annons
Urkult lördag kväll

Aaah! Över hela världen har vi samma sätt att uttrycka belåtenhet: "Aaah!" konstaterar Zap Mamas frontfigur Marie Daulne och får hela publiken att sjunga och dansa med i sin jazziga afrosoul. Det är full show på scenen, med dans, röstlekar, sampling och tungt beat. Dansgolvet gungar. Det är bara att instämma: Aaah!
Innan dess har festivalbesökarna kunnat höra Tummels sprudlande festmusik, eller njuta av brasilianske Celso Marchado jublet i danslogen visste inga gränser när han hade avslutat sin spelning. Så fick Urkutlspubliken än en gång möta Habib Koité, som i år var här tillsammans med sin grupp Bamada. De spelar mjukt, härligt, svängigt, och med stor värme och glädje. Nu fylldes dansgolvet framför stora scenen och den råkalla kvällen kändes plötsligt betydligt varmare.
På Solscenen kunde man sedan stifta bekantskap med irakisk-danska Aida Nadeem, som tillsammans med sitt band kombinerar klassisk irakisk sång med hård elektronika. Det är hårt och rytmiskt och tufft, i kombination med en uttrycksfull röst, fantastiska scenkläder och snygg dans Aida Nadeem ska ses, inte bara höras.
När Zap Mama avslutat sin spelnig vid halvtvå -tiden på natten tog det spontana spelet vid, runt eldar och i danslogen. Nu fick den som saknat möjligheten att få ta en polska eller schottis till svenska spelmän chansen, och det utmärkta dansgolvet blev snabbt fullt. "Det borde finnas en utedansbana också, där den som vill kan spela till dans", sa någon, och tanken är inte dum. Publiken räcker till de stora scenerna ändå, och när populära grupper spelar i danslogen brukar så många i publiken sitta att det ändå inte går att dansa. Något att tänka på inför kommande festivaler, kanske?

Mer läsning

Annons