Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Årets största barnboksförfattare prisas

Litteraturpriset till Astrid Lindgrens minne (Astrid Lindgren Memorial Award — ALMA) är ett internationellt barn- och ungdomslitteraturpris instiftat av den svenska regeringen 2002. Det är det näst största litteraturpriset i världen och delas årligen ut till författare, illustratörer eller till ett läsfrämjande arbete. I morgon får Ruôji Arai och Philip Pullman priset ur kronprinsessans hand.

Annons
Hela konstnärskap belönas, inte enskilda verk, och hitintills har priset gått till den brasilianska författaren Lygia Bojunga (2004), Christine Nöstlinger från Österrike och illustratören och författaren Maurice Sendak från USA (2003).
Årets ALMA-pristagare är den japanske bilderbokskonstnären Ryôji Arai och den brittiske författaren Philip Pullman. Priset kommer att överlämnas av Kronprinsessan Victoria den 25 maj på Skansen i Stockholm. Närvarande är Göran Persson och kulturminister Leif Pagrotsky. Prisceremonin är öppen för allmänheten.
ALMA-juryns medlemmar är utsedda av Kulturrådet och består av författare, tecknare, litteraturforskare och bibliotekarier. En av de tolv är Agneta Edwards, litteraturpedagog i Helsingborg.
I år riktades kritik mot att juryn inte valde att ge priset till något läsfrämjande projekt i världen. Ett sådant val, menade man, skulle ha varit mer i Astrid Lindgrens anda.
Ända sedan priset instiftades 2002 har juryn granskat olika projekt, säger Agneta Edwards. Men det tar längre tid att bilda sig en uppfattning om ett läsprojekt någonstans i världen.
I år var över 117 kandidater nominerade till priset och till 2006 kommer nästan 400 instanser, spridda över hela världen, att bli erbjudna att via brev nominera kandidater. Hur bildar man sig en uppfattning om så många konstnärskap och läsfrämjare?
För varje år får man mer kunskap om kandidaterna, säger Agneta Edwards, och kanske är det tur att inte alla nominatorer tagit chansen, även om juryn hoppas få in många förslag för att se sådant som man aldrig annars skulle kunna göra.
Ryôji Arai är ett stort namn i Japan, där han är känd både för barn och vuxna. Men han är faktiskt en av juryns egna kandidater. Hans bilder har funnits på europeiska mässor och också fått pris, t ex i Bologna. Arai arbetar med dramatiska färgkontraster och inledningsvis var det hans bilder som tilltalade juryn. Men efter provöversättningar kunde man också konstatera att han har ett härligt sätt att förmedla tystnaden och långsamheten, omväxlande filosofiskt, poetiskt och humoristiskt.
Philip Pullman är redan känd i Sverige och hans barnböcker finns nog på alla bibliotek i landet. Han skriver ofta om självständiga, starka flickor, unga kvinnor som vågar bli lämnade och leva ensamma. Men det är för trilogin \"Den mörka materien\" som han blivit riktigt känd och läst här.
Den första boken, \"Guldkompassen\", utspelas i en värld (Oxford) som liknar vår, men som är olik den på många sätt. Den andra delen, \"Den skarpa eggen\", utspelas dels i den värld vi känner till, dels i Cittagazze, en plats befolkad av vålnader. I sista delen, \"Bärnstenskikaren\" vandrar huvudpersonerna Lyra och Will mellan dessa världar.
Det som fascinerar många vuxna är att här finns impulser från både Milton och Shakespeare (Pullman har med trilogin velat skriva en ny Paradise Lost), men också för att Pullman omvandlar vetenskapliga fakta till poesi. Har man försökt förstå strängteorin och misslyckats med det kan de här böckerna ge större utdelning.
Men Agneta Edwards betonar att det inte enbart är för trilogin som Pullman fått priset. Han har fått det för hela sitt författarskap som omfattar en mångfald genrer. Från historisk roman och fantasy till realistiska ungdomsböcker och humoristiska sagotolkningar.
Det som framför allt fängslat Agneta Edwards i Pullmans författarskap är att han lyckas förena sidvändarspänning med psykologiskt djup och skapa främmande världar av helt eget snitt. Det dramatiska draget i hans böcker gör dem dessutom utmärkta som scenverk. Flera av böckerna har blivit pjäser, berättar hon, och trilogin går för fulla hus i London. Två helaftonsföreställningar och ett halvårs väntetid på biljetter.
Filmen, som planeras bli klar 2006, lär slå kassarekord.

Mer läsning

Annons