Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Att forma sin rädsla till ett värdigt liv

Annons
Herta Müller
Kungen bugar och dödar
Övers. Karin Löfdahl
Wahlström&Widstrand

Stor och betydelsefull vetenskap, konst och litteratur skapas alltid i ett gränsland; skapas av människor som befinner sig samtidigt både inne och ute, på samma gång fast förankrade i en tradition och med förmågan att ställa sig utanför som en oberoende iakttagare.
Det kan säkerligen förklara varför minoriteter så ofta är inblandade i nyskapande verksamheter. Den tyskspråkiga litteraturens intressantaste författare just nu vid sidan om Jelinek? Herta Müller har sina rötter i den banatschwabiska, tysktalande, folkgruppen i Rumänien.
Hon är född 1953 i den lilla byn Nitzkydorf utanför Timisoara. Efter många år av förföljelse i Ceausescus polisstat fick hon 1987 möjlighet att emigrera till Tyskland, och hon bor idag i Berlin.
Müllers skrivande är i hög grad präglat av hennes kulturella kluvenhet, liksom av hennes erfarenheter i diktaturens Rumänien. Hennes senaste bok är en samling berättelser, eller rättare sagt skisser som utgår från händelser i Müllers liv i Rumänien eller efter hennes ankomst till Tyskland.
Bokens genomgående tema är Rädslan, och skisserna är ett försök att förmedla den känslan och dess konsekvenser. Müller är mycket medveten om ordens mångtydighet och relativitet, men också om deras uttryckspotential och sprängkraft. Och inte undra på för någon som har upplevt att ett ord som "resväska" har blivit censurerat i en roman det kunde nämligen associeras till minoriteters önskan att emigrera!
Müllers eget språk är mycket genomtänkt, varje ord är betydelsebärande, och hennes formuleringar sätter fart på tankeprocessen. Hon har en fantastiskt träffsäker känsla för detaljer som belyser helheten. Ofta utgår hon från en trivial händelse där ett ord är av central betydelse. Ordet utsätts för en ingående undersökning som beskriver förhållandet mellan språk, verklighet och känsla, också mellan nuet och det förflutna, och till vår relation till rummet.
Allt handlar om väsentliga erfarenheter, om hur man hanterar sin rädsla och kan leva sitt liv med ett minimum av anständighet i behåll i ett samhälle där "misstrogenhet alltid och överallt var en grundkänsla." Väl i Tyskland häpnar Müller över den ofrihetens obegriplighet som råder där. Hon börjar också undersöka sitt förhållande till Tyskland och det främlingskap "den främmande blicken" som hon upplever där.
Förhoppningsvis kommer det att leda till att Müller skriver fler större verk om sina tyska erfarenheter. Kapitlet med titeln "Hos oss i Tyskland" är ett löfte om tankeväckande och välformulerad genomlysning av mänsklig existens och de erfarenheter som formar den. "Kungen bugar och dödar" är ännu en milstolpe i ett viktigt författarskap.

Mer läsning

Annons