Bok: Världens första samlade historik över Timrå

/

Litteraturrecension
Gustaf Forssell: Från stenyxa till hockeyklubba - Boken om Timrå
ISBN 978-91-639-0191-1

Med hjälp av Intresseföreningen Wifstavarfs Historia har Gustaf Forssell skrivit världens första samlade historik över Timrå. På 400 sidor, brutna på dubbelspalt, rör sig den fylliga skildringen från inlandsisen fram till i dag.

Ingen annanstans i Sverige mynnar två stora älvar så nära varandra som i Medelpad. Här har alltså resultatet av färder på två stora leder samlats genom historien, inte minst järnet och skogen. Linjen från handels- och högstatusbygd under järnåldern till medeltidens stormannaätter, järnbruken och vidare till sågverk och massa- och pappersindustri är tydlig.

Bokens röda tråd är att människorna i Timrå aldrig har existerat isolerade från övriga världen. Gustaf Forssell har inte nöjt sig med att berätta Timrås historia - han har berättat Medelpads, Sveriges och ibland världens berättelser, men alltid sökt sina exempel i Timrå. Det är ett grepp som involverar många fler läsare än traditionell bygdehistorik.

Han har inte underlåtit att berätta om S:t Olav när han fått tillfälle; inte heller om kung Chulalongkorn och Vildhussen eller om Sundsvalls grundande. Han berättar om digerdöden, om emigrationen och om industrisamhällets behov av nya gemenskaper; fackföreningarna, frikyrkan och nykterhetslogerna som blev dåtidens ungdomsgårdar och stora kultur- och bildningsspridare med sin samling kring musik, amatörteater och föredrag - en ordning som stod sig till mitten av 1900-talet.

Han berättar så att jag för första gången förstår vad skiftesreformerna på 1700- och 1800-talet betydde och hur moderniseringen av skogsbruket också slog ut småjordbruken. Och han visar hur samhällsordningar där de obesuttna blir allt fler skapar sociala spänningar - en tydlig parallell till vår tid. Eftersom boken är så omfångsrik finns plats för små historier i den stora, inte minst människornas - från änkan Märgit i Skilsåker, under sent 1500-tal rikast i Timråbygden, till nu levande personer.

Boken är mastig och kanske inget man sträckläser, men man kan ta mindre tuggor och som kunskapsbank för skola och studiecirklar bör den vara utmärkt. De högkvalitativa bilderna är ett stort plus och blir med bildtexter ett medvetet sätt att kortberätta.

Även om boken inte alltid är så strukturerad har den en berättarglädje, en överflödande kunskap och en vida utsträckt historisk blick som gör den till en av de mest frejdiga lokalhistorieskildringar jag läst. Det går absolut inte att missa att Timrå är en plats i världen, det lilla samhället som direkt speglar det stora.

Läs boktips: Motorer och böcker

Nycklarna till ett läsande liv