Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Deckarfestivalen går utanför gränserna

/
  • Kerstin Bergman från Svenska Deckarakademien samtalar med duon Adam Sarafis - Linda Olsson live och Thomas Sainsbury via Skype från Nya Zeeland.
  • Kerstin Bergman från Svenska Deckarakademien och Arne Dahl i ett samtal om internationell brottslighet.

Britterna Peter James och Elly Griffiths, en svenska som skriver Nya Zeeland-deckare och en svensk som skriver om global brottslighet.
Onsdagskvällens deckarmanifestation tog det internationella greppet.

Annons

Peter James och Elly Griffiths var de mest långväga som gästade Svenska Deckarfestivalen fysiskt. Men från Nya Zeeland deltog Thomas Sainsbury via Skype. Han är halva författarduon Adam Sarafis, där den andra delen är svenska Linda Olsson. Nyss kom debutboken "Ingenting är glömt" på svenska.

De blev vänner på en skrivarkurs och ville prova den nordiska deckarformen som blivit så internationellt framgångsrik. Men trots sin nordiska stil utspelar sig handlingen på Nya Zeeland och undersöker samhället där, som hur långt ett litet exportberoende land är berett att gå för att försvara sin marknadsposition.

De tycker att en romanförfattare som Linda Olsson och en dramatiker som Thomas Sainsbury kompletterar varandra bra. Hon är språkmänniskan, han är den som vill gå vidare i handlingen och spetsa dialogen.

– En annan fördel är den direkta återkopplingen, säger Thomas Sainsbury och Linda Olsson fyller i:

– När jag är nere än Tom glad och säger: "nu jobbar vi i fyra timmar till".

Med sina serier om A-gruppen och Opcop rör sig Arne Dahl i den europeiserade brottsligheten, den som följer när gränserna mellan länder blir svagare. Och där har redan mycket nytt hunnit hända sedan böckerna skrevs.

– För 15 år sedan såg vi inte vidden av Internet och hur det lockar fram brottslighet. I dag finns också oron för högerextremism och islamism, och inte minst terroristskräcken med alla övervakningskameror, säger han.

Numera är vi kanske inte så odelat optimistiska till internationaliseringen som då, när man talade om nationen som ett snart avslutat kapitel. Inte minst kan flyktingströmmarna fresta på välviljan.

– Kanske ser vi när att nationen inte har spelat ut sin roll, säger Arne Dahl.

Han ser också hur gråzonen mellan lagligt och icke-lagligt växer. Starka maffiaorganisationer försöker bli lagliga, medan storföretag tar till sig vissa av deras metoder och hamnar i samma gråzon. Medan polisen upptäcker att genom att enbart följa reglerna fångar man inga brottslingar.

– Och vapen skrämmer mig. Om vi haft amerikanska vapenlagar när den där killen gick in i skolan i Trollhättan hade det blivit massmord, säger Arne Dahl.

Nu skriver han på något som ska bli "litet men extremt spännande" och utspelar sig i Sverige.

– Om Opcop-böckerna var min symfoni i fyra satser blir det här en cellosvit, säger han.

Läs mer från Svenska Deckarfestivalen:

Ljudboken - litteraturform i tiden

Brott i Bryssel och Bergslagen

Mer läsning

Annons