Intelligent och spännande

/
  • Anna Jakobsson Lund från Sundsvall har skrivit väl och spännande.

Bokrecension
Anna Jakobsson Lund: Tredje principen
Annorlunda förlag

Som redan titeln signalerar, är tretalet en bärande komponent i Anna Jakobsson Lunds roman Tredje principen. Och på baksidan står att läsa att romanen är första delen i en trilogi om mod, vänskap och uppror.

Upproret först. Tredje principen utspelar sig i en obestämd framtid i en strikt och hårt styrd värld. Ordningens beskaffenhet förkunnas i tre principer: (1) Alla människor är en del av Systemet, som (2) erbjuder medborgarna resurser i utbyte mot arbetskraft. Och så den som romanen kretsar kring: (3) Den som utövar politiska eller religiösa övertygelser betraktas som fiende till Systemet.

Ända sedan Systemets begynnelse har dessa fiender samlats i en grupp som kallar sig Rörelsen. I romanens inledning blir en av Rörelsens medlemmar tillfångatagen under ett riskfyllt uppdrag, och det blir tre unga personers uppgift att försöka befria henne. Två av dem utses av Rörelsen, den tredje är den tillfångatagnas yngre bror.

Det är denna trio som manifesterar baksidestextens mod och vänskap. Tredje principen är klassificerad som en roman för unga vuxna, och den tänkta läsekretsen är sålunda i ungefär samma ålder som bokens huvudpersoner, sjuttonåringarna Ava och Levi samt den något äldre Leymah. Men, det ska understrykas, Tredje principen tål att läsas även av den som sedan länge lämnat tonårens drömmar och upproriskhet bakom sig.

Det styrande Partiet har tre ledord: effektivitet, strävan och likriktning. Man har skapat ett samhälle som erbjuder trygghet – men på bekostnad av friheten. För att hålla medborgarna i schack finns en avancerad högteknologisk apparatur som gör det i princip omöjligt att leva utanför Systemet. Motståndet måste alltså ombesörjas medelst metoder som är än mer raffinerade än övervakningssystemet.

I dystopins form blir så Tredje principen både en pedagogisk påminnelse om gångna tiders politiska felsteg och en övertygande gestaltning av framtida hotbilder. Och som ett tredje ges en stark skildring av motståndets mekanismer, lojalitetsbanden som är en förutsättning för frihetens fortlevnad. Tredje principen är en påfallande välskriven, intelligent och spännande roman.