Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Lars Kepler kliver ner i dödsriket

/
  • Alexander Ahndoril och Alexandra Coelho Ahndoril skriver spänningsromaner som Lars Kepler. Nu är de aktuella med thrillern

Lars Kepler har tagit en paus från polisarbetet. Författarparet Ahndorils nya roman "Playground" är en thriller om föräldraskap, trauman - och livet efter detta.

Annons

Vad händer efter döden? Frågan ställs i alla kulturer, vars myter om dödsriket bär förvånansvärt många likheter: floder, ljussken, betalningsmedel för passage.

När Alexander Ahndorils pappas hjärta stannade såg han båtar och mörka vatten och vaknade med glasklara minnen av ett helt annat liv, av besticklådor i mahogny.

Några år senare lade hans minne från hjärtstoppet grund till en av författarparet Ahndorils - eller Lars Keplers - romanidéer.

– Det var uppfriskande att skriva en annan berättelse, säger Alexandra Coelho Ahndoril.

Vi träffas i deras stora, ljusa lägenhet i Vasastan i Stockholm. Nästan allting går i vitt; kaffebryggaren, stolarna, golvet. Här hade de inte kunnat bo om det inte hade varit för Lars Keplers framgångar. Men efter fem kriminalromaner på sex år om kommissarien Joona Linna fick de lust att följa ett annat spår.

I Keplers nya roman "Playground" hamnar löjtnant Jasmin Pascal-Anderson i dödsrikets väntsal; en myllrande kinesisk hamnstad full av byråkrati och korruption där särskilt små barn lever farligt. Väl vid liv igen betraktas hon som galen när hon talar om sina upplevelser. Flera år senare ställs hon inför ett dilemma när hennes sons hjärta måste stoppas för en operation. Borde hon följa efter honom till dödsriket?

– Vi pratade mycket om det: Om man är övertygad om att man vet hur det ser ut på andra sidan, hur skulle man då göra i olika situationer? säger Alexander Ahndoril.

I Kina kallas en del av dödsriket för ett "byråkratiskt helvete" - en mardröm av stämplar och sigill. Det är en intressant tanke, kanske den enklaste, att livet efter döden fortsätter lite som livet här, menar författarparet.

– Om det finns ett dödsrike dit det kommer människor, då kommer det att korrumperas. Det är människans dilemma, att varje god princip har en ond som följeslagare, säger Alexander Ahndoril.

Romanen beskriver ett potentiellt liv efter detta, men författarna betonar att den ändå är realistisk och öppen för tolkningar. Finns dödsriket verkligen på riktigt?

– Minnet är ju oerhört komplicerat. När hjärtat stannar får hjärnan panik, och vi vet inte vilka minnen som frigörs då, säger Alexander Ahndoril.

För dem handlar historien kanske framförallt om hur långt man är beredd att gå för att rädda sitt barn.

– Varför har vi människor så starka band till varandra om vi ska skiljas åt genom döden? Det är inte logiskt. Vi brukar säga att allt vi skriver har en psykologisk kärna, och så en yttre spänningshistoria där vi skruvar upp tempot rejält, säger Alexandra Coelho Ahndoril.

Den största skillnaden mellan "Playground" och deras tidigare spänningsromaner är att de nu följer en enda huvudperson, vilket ställer andra krav på berättandet. Men även om det är ett annat slags berättelse så ekar den fortfarande av Lars Kepler, namnet på parets lösning för att kunna skriva tillsammans. Och det har onekligen varit en framgångsrik lösning. Det gemensamma arbetssättet har fått skarpare konturer med åren, och ingen av dem har planer på att återgå till att skriva på varsitt håll. En ny roman om Joona Linna är redan på gång.

– Att jobba ihop om man skriver den här typen av litteratur, det är överlägset. Det är som skillnaden mellan att som liten leka ensam i sitt rum eller ha kompisar där. Man ger varandra fantasier och impulser hela tiden, vi behöver aldrig sitta och vänta på inspiration, säger Alexander Ahndoril.

Mer läsning

Annons