Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Claesson Koivisto Rune - signaturen för svensk design

I drygt ett decennium har arkitektkontoret Claesson Koivisto Rune givit bilden av svensk arkitektur och design i världen. En utställning på Arkitekturmuseet i Stockholm ger en bild av hur designtrion arbetar.

Annons
Allt sedan studietiden på Konstfack i början av 90-talet har Mårten Claesson, Eero Koivisto och Ola Rune arbetat tillsammans i allt från att konstruera tandborstar till att rita hus och inreda kontor.
Internationell uppmärksamhet fick de redan med sitt examensarbete 1994, minivillan Wabi på 50 kvadratmeter. Den var en vision om att göra villaboende möjligt på en minimal yta mitt i storstaden. Villa Wabi ställdes ut på Sergels torg i Stockholm och hyllades omedelbart i internationell arkitektur- och designpress.
Deras avskalade, geometriska och strama design låg helt rätt i tiden. Den hade ett uttryck som stämde väldigt väl med de nymodernistiska, nyminimalistiska ideal som slog igenom i mitten av 90-talet, säger Mikael Nanfeldt, producent för utställningen som premiärvisades på Röhsska museet i Göteborg i mars i år.
Kontorets största och mest uppmärksammade byggnad är kulturhuset Sfera-building i Kyoto i Japan, en privat institution med konstgallerier och designbutik. Den helt släta fasaden är belagd med lövtunn titanplåt till skydd mot solljuset. Metallhöljet är genombrutet av ett bladmönster som samtidigt ger ett både kyligt, futuristiskt och romantiskt uttryck.
Sfera-building valdes förra året ut till internationella paviljongen på Arkitekturbiennalen i Venedig. Claesson Koivisto Rune blev därmed de första svenska arkitekterna att bli representerade i detta prestigefyllda sammanhang. Som om inte det var nog, visades även kontorets aldrig förverkligade förslag till besökscentrum vid Lunds domkyrka på biennalen.
Claesson Koivisto Rune ritar inte bara hus. I de flesta fall gör kontoret hela inredningar till sina byggnader. De har formgivit mängder av möbler för offentlig miljö för bland andra Svedese. Stolarna Cornflake och Rodrigo ritade för Offecct har blivit storsäljare. Den ena har en form som påminner om frukostflingan och den andra för tankarna till en akustisk gitarr.
Kontoret har även designat glas för Skruf och textilier för Almedahls. För några år sedan gjorde de en serie badrumsartiklar för den japanska inredningskedjan Franc franc.
I Japan köper man oftast tvål och schampo i lösvikt och fyller på de behållare man har hemma. Vi gjorde en praktisk ringformad tvålflaska som man kan hänga på duschblandaren. Innehållet kommer man åt med ett lätt tryck med ena handen, förklarar Mårten Claesson.
Den blir inte någon traditionell uppvisning av foton på hus eller färdiga produkter uppställda i montrar och på podier.
Vi har valt att visa arbetsprocessen. Det blir en förskräcklig massa modeller eftersom vi numera är ganska ensamma om att göra modeller av allt vi arbetar med. Även när det bara gäller en tandborste, säger Mårten Claesson.
Förutom de rena arbetsmodellerna visar utställningen också en hel rad av kontorets perfekta arkitekturmodeller i trä och akrylglas som gjorts inför presentationer av husprojekten.
Claesson Koivisto Rune har sitt kontor i Stockholm och består i dag av nio personer. Utställningen »Claesson Koivisto Rune» på Arkitekturmuseet pågår mellan den 7 juni och den 4 september och är museets största satsning under Designåret. (PM)

Mer läsning

Annons