Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Den tystade kvinnan

BOK
Nina Burton:_ Den nya kvinnostaden.
Bonniers

Annons
Det finns ingen kvinnlig motsvarighet till Shakespeare. Ingen till Aristoteles eller Einstein heller. Kvinnan är kanske inte lika intelligent och skarpsinnig som mannen?

Länge trodde man faktiskt inte det. Långt in på 1800-talet var man övertygad om att kvinnor saknade mäns snille och genialitet. Men, men, men, då ska det först göras klart att "man" som jag använde i den förra meningen inte alls är objektivt, utan döljer en manlig röst.

När Nina Burton tar sig an de kvinnliga pionjärerna, ofta nedtystade och förtigna i manlig historieskrivning, blir det allt mer självklart varför så få kvinnor gått till historien. För det första har de som skrivit den varit män. Burton visar också hur de mer subtila trådarna hänger ihop, hur de sträckts ut till nät som än idag kan fånga in kvinnor som vill förverkliga sina drömmar. Kvinnliga ideal (utformade av män) har alltid varit att sätta andra framför sig själv och att inte ta för stor plats. I en etikettsbok från 1550-talet varnas kvinnor för konversation, musik och läsning. På Jane Austens gravsten nämndes hennes milda sätt, inte hennes författarskap. Dessutom har kvinnor ofta varit uteslutna från skolor och från det offentliga yrkeslivet. Ingen vinstlott för den som önskat sig en framtid inom vetenskap eller konst med andra ord. Kvinnan har tvingats in i mannens skugga. Ända fram till 1864 var det i Sverige tillåtet för män att aga sina hustrur. Inte ens idag är vi i närheten av en jämställd planet. Kvinnor äger 1 procent av jordens tillgångar och har i alla länder lägre lön än männen.

Burton skriver medryckande. Det blir en långt ifrån torr och tråkig läsning trots att boken innehåller mycket fakta. Burton ser det lilla i det stora och skriver med liv och inlevelse. När hon hör väninnan fråga sin lille son om hon kan hjälpa honom med något, ser hon könsstereotyperna föras vidare. Att hon uppenbarligen brinner för ämnet är en styrka, även om hon någon enstaka gång blir väl snabb med att dra slutsatser och att placera in olika företeelser i ett mönster.

Även kläder har varit ett sätt att hålla kvinnor på mattan. De högklackade skor som var moderna i 1500-talets Venedig skapade tillsammans med korsetten en kvinna som i alla möjliga situationer behövde hjälp av en manlig hand. George Sand, eller Aurore Dupin som hon egentligen hette, visste att klädsel och frihet (eller ofrihet) hängde ihop. Genom att klä sig som en man kunde hon i det tidiga 1800-talets Paris ta sig in på ställen där det förekom intellektuella diskussioner. Så småningom gav hon ut böcker under sin manliga pseudonym. På så sätt lyckades hon bli publicerad av en förläggare som visste att kvinnliga författare inte sålde. Att vi idag kommit en bit på vägen mot jämställdhet syns just i författaryrket. En storsäljande Liza Marklund eller Karin Alvtegen hade knappast varit tänkbar för hundra år sedan.

Mer läsning

Annons