Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

En alltigenom Sundsvallsk radioföljetong

En deckare som utspelar sig i Sundsvall, är dramatiserad och ljudförsedd i Sundsvall och inläst i Sundsvall av kände deckarrösten Torsten Wahlund.
Årets sommarföljetong i Radio Västernorrland har redan säkrat sin lokala publik. Just nu fästs den på band.

Annons
Det var när Bräckefödde Jonas Moström gjorde sin AT-tjänst på Sundsvalls sjukhus som han skaffade sig miljön för sin debutdeckare, Dödens pensel. Där löser kommissarie Johan Axberg och doktor Erik Jensen mordgåtor i sjukhusmiljö.
Sundsvall är en bra stad dramaturgiskt sett. Där finns tydliga kontraster med sekelskiftesbebyggelsen och Knaust bara ett stenkast från en helt annan miljö i hamnområdet. Och kasinot blev pricken över i för en spännande historia, säger Jonas Moström.
Boken kom till under hans pappaledighet. När dottern sov skrev han i stället för att städa.
Men det har funnits andra tillfällen när det Moströmska köket blivit extra välstädat, och det var när Torsten Wahlund läste Sjöwall&Wahlöö-deckare i radio. Jonas Moström kunde då inte slita sig från radion. Det ömsesidiga tycket bekräftades av att Torsten Wahlund direkt fängslades av Jonas Moströms bok.
Och det var han inte ensam om. När Stefan Sorey, som tillsammans med Peder Forsberg driver Sundsvallföretaget Listen Visual, letade en lokalt präglad bok att dramatisera som Radio Västernorrlands sommarföljetong föll han direkt för Dödens pensel.
Jag skulle skumläsa den, men det gick inte. Jag fastnade direkt, säger han.
Han, som intresserar sig för ljudvärlden, ser en fördel i att Jonas Moström inte hoppar från scen till scen utan låter sina karaktärer befinna sig så länge i ett rum att det går att föreställa sig hur miljön känns och låter. Dessutom är boken fylld av ljudbilder och hänvisningar till sinnesförnimmelser över huvud taget.
Det är sådant vi skådespelare får skjuts av, säger Torsten Wahlund.
Just nu är inläsningen i full gång. Peder Forsberg, skådespelare och regissör, dramatiserar och koncentrerar texten tillsammans med Jonas Moström, Torsten Wahlund läser och därefter läggs ljudeffekterna till.
Att arbeta med drama utan det visuella verktyget, utan bilden, kroppen och gesterna, är annorlunda. För Torsten Wahlund kan det handla om att undertrycka lusten att gestikulera i studion: om han håller kroppen stilla tar uttrycket vägen genom rösten i stället.
Och när Stefan Sorey sedan klär texten i ljud är målet att göra något mer än en talbok. Det ska bli en inläsning som närmar sig radioteatern och som använder allt som ljudvärlden kan erbjuda för att ge berättandet fler dimensioner och förse lyssnaren med associationer och känslor. Bilderna skapar människor som bekant själva lätt i huvudet.
Efter midsommar har följetongen premiär och fortlöper sedan varje vardagsmorgon under åtta veckor med repris på eftermiddagen.
Kanalchef Ingrid Östlund har anlitat duon Sorey och Forsberg tidigare. För henne är det extra roligt att inte bara följetongens handling utspelar sig lokalt utan att också all anpassning och produktion kan ske där.
Vi vet att lyssnare rättar in sin dag efter sommarföljetongen. Men nu läggs den ut på webben också, så i år kan man åka bort på semester utan att missa något, säger hon.
Och i dagarna lämnar Jonas Moström sitt andra deckarmanus till förlaget. Boken ska heta Svart cirkel och utspelar sig i vintermiljö den här gången. i Sundsvall, förstås.

Mer läsning

Annons