Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

En kulturens framstöt mot prostitutionen

/
  • Åke Arvidsson läser tuffingen Mats och Ingmar Virta den besvikne Nils i readingen av Pleasure.
  • Infrastrukturminister Ulrica Messing talade om Anna Lindh och det självklarar att prostitution inte har någon plats i ett samhälle där kvinnor och barn har människovärde.
  • Infrastrukturminister Ulrica Messing gör teaterchefen Tomas Melander sällskap i salen. Hon deltog också i publiksamtalet efteråt.

Uppläsning

Annons
Nils, Simon, Viktor och Mats är killar vi känner igen. Nils är en misslyckad typ, enligt honom själv i alla fall. Mats är en hårding men under ytan en lakej, liten i sin beundran för kompisen. Viktor är ung och känslosam men saknar fasthet och mod. Simon är en maktmänniska, en man som föraktar svaghet men döljer sin egen livsångest under en fernissa av filosofi.
Alla fyra har köpt sex, och vi mötte dem i går i en uppläsning av ett ännu inte färdigt pjäsmanus av Lisa Langseth. Pjäsen heter \"Pleasure\" och är ett samarbete mellan Riksteatern, Anna Lindhs minnesfond och Teater Västernorrland.
Anna Lindh kämpade mot människohandel och prostitution, och pjäsen lästet i går, på tvåårsdagen av hennes död, på tio platser i landet. I Sundsvall deltog infrastrukturminister Ulrica Messing. Teatern är enlats för offentligt samtal och tanken med readingen är att väcka diskussion redan innan premiären i januari nästa år.
Färdigrepeterad och med det sceniska på plats kommer detta att bli en mycket stark pjäs. Redan texten lät oss krypa in under huden på de fyra männen, lästa av Ingmar Virta, Iso Porovic, Andreas Liljeholm och Åke Arvidsson.
Viktor hittar kärleken i Thailand. Men när han återvänder till Sverige vågar han inte ta med sin flicka - i vardagens ljus förbleknar det underbara. Pengar blir plåster på såret.
Enligt Simon är livet så kort att man måste göra vad man vill innan det tar slut. I besvikelsen över en tuff dag på jobbet och en nobbad invit köper han en ung pojke.
Nils, den äldste, har nötts ner av vardagens problem och tappat lusten till allt. Men i minnet lever 68-rörelsens hyllning av fri sexualitet, och när han hamnar på bordell i Ryssland är det den bilden han tycker sig se i de nakna, dansande kvinnorna. Mats historia är mest en bedrövlig soppa av alkohol, grabbgäng och oförmåga att leva upp till de krav en relation ställer.
I botten hos alla ligger förstås mannens idé att han har rätt att köpa en kvinnas eller ett barns kropp; att betalningen uppväger att hon inte valt honom. Men där finns också en god portion egoism, hos Simon förklädd till högmod, hos Nils till självömkan och hos Viktor till ansvarslöshet.
Bara Mats, som har den råaste attityden och deltar i en regelrätt gruppvåldtäkt, frågar efter offrets känslor. Och i svaret ser han sig själv som rovdjuret och henne som bytet, en situation där han har den absoluta makten.
Kanske är det övergrepp i barndomen, dålig självkänsla, orealistiska krav på tillvaron eller ett utarmat inre liv som gör män till sexköpare. Eller kanske inte. Frågan vad som kan ändra detta beteende är inte enkel. Kvinnornas och barnens situation är klarare: en kvinna med trygg försörjning och god självkänsla säljer sig sällan. Arbete mot fattigdom, missbruk och könsförtryck, även internationellt, är en mödosam men inte så svårbegriplig väg.
Vi kan också passa på att undersöka den bild vår kultur ger av sex. Det alla fyra männen i pjäsen lider av är hoppet om sex som ångestlösare, frälsare, livlina undan problem och tillkortakommanden. Den idén är kulturellt betingad, djupt falsk och mycket, mycket farlig.

Mer läsning

Annons