Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

En studie i kärlek

/

BOK Jonas Bonnier: Eva Lauri & jag. (Bonniers)

Annons
Kärleksromaner finns det fler än vad det finns bloddroppar i ett hjärta. Men romaner om kärleken böcker som försöker belysa och behandla dess beskaffenhet och väsen är det avsevärt mer ont om, åtminstone i den svenska litteraturen.
I den Centraleuropeiska traditionen förhåller det sig dock annorlunda. Där har såväl kärleken som passionen, besattheten och sexualitet ständigt penetrerats med de allra vassaste litterära skalpeller, från wienaren Arthur Schnitzler fram över ungraren Sándor Márai fram till tjecken Milan Kundera. För att bara nämna några namn.
Därför är det med stort intresse och litterär glädje man läser Jonas Bonniers nya bok, \"Eva Lauri & jag\". Det är hans sjätte roman sedan debuten med \"Prinsessan och halva kungariket\" för sjutton år sedan. Och hans skrivande har varit i ständig utveckling mot större mognad och fördjupade insikter.
Berättarrösten i \"Eva Lauri & jag\" tillhör en ung kvinna vid namn Anna Malm. Hon har svårt att finna en bärkraftig och hållbar mening med sitt liv; det saknar innehåll. Länge har Anna enbart sett sig själv som en förlängning av andra människor, som en spegling av förväntningar som kommer utifrån. Men när hennes mamma avlider i sviterna efter en cancersvulst börjar ett nytt skede i hennes liv.
Det börjar med ett oväntat telefonsamtal från en ungdomsvän till hennes mamma. Den okända kvinnan har ett brev i sin ägo; ett brev från modern. Anna har aldrig träffat sin far. Hon vet inte ens vem han är. Men i brevet ges en del kryptisk information och Anna ger sig iväg till London för att försöka finna sin far. Hennes jakt kröns dock inte med framgång i den brittiska huvudstaden.
Precis som i sin förra roman \"Saffranshjärtan\" bjuder Jonas Bonnier på en rad initierade interiörer från den maktstressade överklassens liv och leverne. Och han bör ju veta, med en taxerad förmögenhet år 2003 på nitton och en halv miljon och en inkomst på drygt två och halv miljon kronor. Det är i Eva Lauris gestalt som Jonas Bonnier låter makten personifieras. Hon har som ung fått ärva familjeföretaget Galadriel och snabbt förvandlat det från \"ett anonymt maktbolag till ett gammalt pålitligt familjeföretag\", till en av de verkligt stora koncernerna.
Eva Lauri utövar sin makt med en så närapå gudagiven självklarhet och total upphöjdhet att den knappt inte märks; den beordrade reflekterar inte över ordern utan skrider i stället direkt till handling. Anna Malm och Eva Lauri möts nere i Saint-Tropez under snudd på slapstickartade omständigheter. Och snart har Anna Malm blivit en av Lauris närmsta assistenter. Men hennes roll är avsevärt mer komplicerad än så. Hon blir delaktig i Eva Lauris kärleksliv, som beskyddare av hennes bedrägeri mot maken läkaren Daniel Vide och en ofrivillig beskyddare av Eva Lauris kärleksaffär med den store franske och världskände skådespelaren Octave Simon. Ann Malm får inta rollen som det eviga tredje hjulet.
\"Eva Lauri & jag\" är, som jag antydde inledningsvis, en roman om kärlek. Inte en kärleksroman utan en studie i kärlekens skiftande uttrycksformer. Om kärlek som uttryck för att vara behövd och att ingå i ett sammanhang. Om svart kärlek, som präglas av destruktivt våld och övergrepp. Om kärlek som föds ur en längtan efter att få känna sig beskyddad. Om ängslig kärlek som inte vågar utvecklas i rädslan för att svikas. Om kärlek som ett sätt att bedöva rastlöshet och meningslöshet. Om kärlek som bygger på prestationer. Om kärlek som ett sätt att döda ensamhetens förlamning.
Jonas Bonniers nya roman är en fascinerande kombination av å ena sidan artonhundratalets respektlösa förhållande till handlingen, med dess förväxlingar och drastiska scenbyten, och å den andra sidan den Centraleuropiska romanens absoluta pregnans och exakthet i formuleringarna och dess fundament av filosofiska funderingar. Låt säga såsom en hybrid mellan Charles Dickens och Milan Kundera, om en sådan bok går att tänka sig. Dessutom med en vindlande handling med drag av saftig såpopera.
Det är både fascinerande och fängslande, djupsinnigt och dråpligt.






Mer läsning

Annons