Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

En vecka av barock och natur

/
  • Fyra konserter med olika program, men också möjligheter till att bada, cykla, paddla - kanske med familjen. För Barockorchester Reutlingen är Stöde Kammarmusikvecka ett annorlunda uppdrag.
  • Cembalon är ankaret i en barockorkester och cembalisten Petra Marianowski startade Barockorchester Reutlingen 2009.

Annons

För första gången deltar en hel, färdig orkester i Stöde Kammarmusikvecka.

Barockorchester Reutlingen är nio man stark, inriktad på barockens 1600- och 1700-talsmusik och spelar den på likadana instrument som man använde innan romantikens stora konsertsalar utvecklade de mer tonstarka versioner vi oftast möter i dag. Barockfioler, blockflöjter, barockoboer, det långhalsade stränginstrumentet teorb och orkesterns ankare cembalon är mildare i klangen, byggda för mindre rum.

Orsaken till att orkestern är här heter förstås Lars Jönsson, musikveckans konstnärlige ledare. Orkesterledaren och cembalisten Petra Marianowski är kollega till honom på Musikhögskolan i Stuttgart.

– Hon nämnde att hon hade en orkester, och vi pratade om att det vore roligt att ta den till Stöde om vi hade råd. Och i år fick musikveckan pengar från Kulturrådet explicit för det, säger han.

Få musikfestivaler innebär boende i campingstugor vid badsjö med näckrosor, och utflykter med kanotpaddling och hjortronplockning. Oboisten Daniela Endmann kommer med tvåårige sonen Matthis på cykeln; hennes man kör turnébilen och familjen passade på att kombinera nytta med nöje. Här är kontrasten stor till det kontinentala musikerlivet, och snart väntar den obligatoriska surströmmingsfesten.

– Jag har hört att lukten är hemsk, så att man måste vara ute när man öppnar burken, men att smaken inte är lika hemsk. Självklart ska jag smaka, säger Petra Marianowski.

– Vi är inte vana vid de ljusa nätterna. Man blandar ihop dag och natt, säger Holger Best, orkesterns enda ordinarie manlige medlem som tidigare semestrat i Sverige.

– I morse vaknade jag halv fem, men det gör inget. Man vill inte sova, säger Petra Marianowski.

Det var hon som 2009 samlade vänner med barockintresse till att forma orkestern. Till vardags har de andra orkesteranställningar eller frilansar, men samlas till fyra-fem projekt per år för att spela barockorkester, nästan uteslutande i staden Reutlingen.

– Det är med flit; orkestern lär känna sin publik och jag har också velat ge Reutlingen profilen att ha en barockorkester, säger Petra Marianowski.

Hon är lycklig också över den svenska barockmusik hon haft anledning att söka fram till Stödebesöket. Per Brants, Johan Agrells och Johan Helmich Romans musik får nu följa med till Tyskland, och hon vill utöka orkesterns repertoar med mer svenskt.

De äldre instrumenten är kungsvägen till att förstå hur barockmusiken egentligen lät; att volymstyrkan saknas är en utmaning att hitta andra verktyg för att skapa liv i musiken. Men Stödeveckan bjuder också motsatsen, ett konsertsalsinstrument som blir allt hetare för nutida musikskapare och som fick sin nuvarande form på 1980-talet: konsertmarimban.

Givetvis härstammar den ur uråldriga slaginstrument, som i dag inte minst spelas i Latinamerika. Där brukar Katarzyna Mycka vistas en del. Den polskfödda marimbavirtuosen började som pianist innan hon blev slagverkare, och i dag konserterar hon internationellt med sin marimba

– Jag valde marimban för att den har slagverksfamiljens vackraste klang, säger hon enkelt.

Helt och hållet semester är veckan förstås inte, varken för henne eller barockmusikerna. Fyra konserter med olika program kräver en hel del repetitioner. Men mellan passen kan de njuta av den svenska naturen och sommaren. Och Holger Best säger som så många av musikveckans gäster har sagt genom åren:

– Vi har fått ett väldigt varmt välkomnande här i Stöde.

Mer läsning

Annons