Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Fadren snart mogen för både ung och vuxen publik

/

"Fröken Julie" för tonåringar var den fria Sundsvallsgruppen Teater Äschs första stora uppsättning.
Nu är det dags för "Fadren", av samme Strindberg och för samma publik. Men, till skillnad från författarens original, med barnet i fokus.

Annons
Strindberg för fjortonåringar? Jodå.
Det var häftigt. Vi spelade bland annat för nior på Vibackeskolan på Alnö och det blev världens hejarklack där, minns Marie Lundblom från Fröken Julie-tiden.
Ändå tror regissören Paul Chevallerau att Fadren kan bli lättare för åttondeklassare och uppåt att ta till sig.
Knutpunkten här är inte sexualiteten, som i Fröken Julie, utan föräldraskapet. Alla har en föräldrarelation, också vi vuxna även om vi inte vill komma ihåg den, säger han.
Fadren är en av de Strindbergpjäser som tar avstamp i könskriget, här mellan en svagare man och en starkare kvinna. Kampen mellan Fadren, Ryttmästaren, och modern Laura berör förstås i högsta grad dottern Berta.
När två föräldrar slåss är det barnet som åker på däng. I originalet framgår det samtalsmässigt, men vi har gjort det fysiskt: hon är där och reagerar, säger Paul Chevallerau.
Äschs idé är att tilta saker. Vi har behållit Strindsbergs situationstänkande men gjort en språklig bearbetning, säger han.
Viktigt var att Ryttmästaren fick förbli militär också i Äsch-varianten. Fadern måste ha ett yrke där han är van att bli åtlydd.
Han för över militarismen på sitt privatliv. Men det är knappast högpedagogik att peka med hela handen åt sitt barn, säger Paul Chevallerau.
Premiären sker redan den 24 september, och den följs av fem föreställningar under hösten. På grund av att deltagarna inte arbetar heltid med Äsch, utan har andra åtaganden, måste premiären förläggas tidigare än planerat. Men hittills har arbetet förlöpt väl, och finns det tid blir det kanske också en provföreställning för ungdomar - för att se om man hamnat rätt.
Strindberg får publiken att flytta lojaliteten mellan personerna på scenen. Han har aldrig karaktärer som bara är skurkar eller hjältar, som Shakespeare. Vi hoppas att ungdomarna kan leva sig in i Bertas situation och de vuxna i föräldrarnas, säger Paul Chevallerau.

Mer läsning

Annons