Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Falcón är tillbaka

BOK Roque Falcón: Jonny blir kriminell Predi Förlag

Annons


Säsongens litterära återkomst i Sverige? Roque Falcón, utan tvekan. Han debuterade 1988 med en samling korta prosatexter, \"Bota henne\", och blev per omgående en emblematisk gestalt för det slutande decenniets bottenfrusna estetik. Han jämfördes med Stig Larsson och hyllades i DN av Horace Engdahl.

Året därpå kom novellsamlingen \"Plötsligt\" och Falcóns position som likgiltighetens, kontaktlöshetens och känslokylans uttolkare konsoliderades och förstärktes. Hans urbana minimalism syntes självklar och ohotad. Men något hände, kanske inte så mycket med författaren som med kritikerna: romanen \"Vålnaden\" (1990) fick ett ljummare mottagande än föregångarna.

Och när han på hösten det året publicerade \"En orm med två huvuden\", en tunn bok med riktigt reducerade prosastycken, i princip lakoniskt kommunikationsstörda dialoger, hade den tidens mest exklusiva förlag (Alba) bytts mot ett mindre statusfyllt (Alfabeta) och de tunga beskyddarna redan övergivit Falcón.

Det kan inte uteslutas att denna korta karriärs plötsliga uppgång och platta fall omfamning och utstötning inom loppet av drygt två år är ett presumtivt ämne för en kultursociologisk studie av det mera intrikata slaget.

De oläkta såren bekräftas möjligen av det faktum att Roque Falcóns comeback efter femton år utanför offentligheten publiceras på Predi, ett alldeles nytt och så litet förlag att Alfabeta vid en jämförelse framstår som en jätte. Dessutom i originalpocket och med en typ av baksidestext som bara unga idealister, oförstörda och extroverta, vågar unna sig.

Kortromanens titel, Jonny blir kriminell, kunde tas som intäkt för en flirt med den bildade medelklass som naturligtvis vet hur historiskt och socialt belastande det är att vara ung man och ha ett förnamn som slutar på y. Falcón flirtar inte med någon. Däremot presenteras i ett förord \"den dokumentära bakgrunden\". Under den litterära exilen har författaren jobbat på högstadiet i den invandrartäta stockholmsförorten Botkyrka och inifrån sett skolans förfall.

Om läsaren hajar till inför förordets karaktär av pamflett, så bör det påpekas att Falcón redan då det begav sig och precis under den blanka ytan var en betydande moralist. Skillnaden är att han nu skriver eller, snarare, via Jonny i den passande rollen som Hamlet skriker ut en vanmakt över ett (skol)system som pluggat alla orden (antimobbningsgrupp, cred, dissa, genusperspektiv, integritet, problematik) men inget förstått och som med akademisk aningslöshet, och fraserna klistrade på tungan, lotsar värstingarna in i kriminaliteten och effektivt saboterar de ambitiösa elevernas klassresor.

I likhet med politiker tycks majoriteten av rektorer och lärare nuförtiden låta som papegojor och teflonpannor. De talar businesspråk, utlärt på kurser, och verkar sakna såväl intellektuell hållning som anständighet och skam. All kritik rinner av. De blundar och pratar. Men Falcón har en annan målgrupp: eleverna som tror på en värld där både ordning och rättvisa är möjlig.

JAN KARLSSON














Mer läsning

Annons