Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Fares Fares - från sultan till torped

/
  • Fares Fares, Mats Bergman och Morgan Alling i
  • Fares Fares har fullt upp just nu. Han varvar teateruppdrag med film och ser fram emot nästa gång han får jobba tillsammans med brodern Josef.

Annons
På teatern spelar han sultan med oinskränkt makt. På bioduken är han stenhård torped och polisinfiltratör med matlagningsintresse. Suget efter Fares Fares är stort just nu - men dyker det upp en roll i brorsans nästa film hakar han troligen på.
- Med all sannolikhet. Att jobba med brorsan tycker jag är skitkul. Det är svårt att säga varför det fungerar så bra mellan oss, men kanske är det för att vi respekterar varandras yrken och åsikter, säger han.
Vi träffas en tisdagsmorgon, fyra dagar före premiären på \"Sultanens hemlighet\" på Dramaten. Fares Fares verkar aningen trött och sliten, men konstaterar lakoniskt att det är så här det alltid är före en premiär. Just nu är allt fokus riktat på föreställningen, en vuxensaga med skruvade inslag, skriven av Tawfiq Al Hakim. I de arabisktalande delarna av världen är det en omåttligt populär pjäs, men i Sverige är berättelsen om sultanens delikata hemlighet nästan okänd.
- Samma potential som den har där nere tror jag inte den har här, på samma sätt som jag inte tror att Strindberg har samma potential i Egypten som han har i Sverige. Det finns en anledning: den som har skrivit pjäsen lever i en viss kultur och tänker på ett visst sätt. Det är en igenkänningsgrej.
På scenen blandas klassiska inslag med \"Tusen och en natt\"-känsla - flygande mattor, uråldriga historieberättare och rättrådiga ädlingar - med modern satirisk udd. Fares Fares konstaterar att publiken i Egypten troligen kan läsa undertexten i pjäsen på ett annat sätt än en svensk teaterbesökare.
- Den bygger på verkliga händelser och personer som levde i Egypten på 1960-talet. Man kan dra paralleller mellan dem och sultanen. Det är en satir som vi kanske inte riktigt förstår eftersom vi har yttrandefrihet. Här i Sverige kan vem som helst säga vad som helst. Men i vissa länder behöver man satir för att kunna uttrycka sig.
Samtidigt är det inte alls nödvändigt att känna till bakgrunden till \"Sultanens hemlighet\", menar han. Även utan bakgrundsfakta kan man roas och oroas av historien om sultanens plötsliga förvandling till slav åt stadens mest föraktade kvinna.
- Det är som en saga för vuxna, eller en saga helt enkelt, med en hel del dans, musik och dramatik. Jag sjunger själv för första gången och vi har fyra musiker med på scenen. Jag var lite orolig över sången först, men det känns bra nu.
Han saknar knappast anbud just nu. Nästa år dyker han upp i Racines klassiker \"Fedra\" på Dramaten, med Stina Ekblad som motspelerska. Hon gestaltar den olyckliga drottningen som blir besatt av hans Hippolytos. Samtidigt passar Fares Fares på att varva teaterjobben med roller på film. Två filmer är redan inspelade: den svenska actionkomedin \"Sju miljonärer\" och den svensk-amerikanska produktionen \"Kill your darlings\". I den förstnämnda spelar han en polis som arbetar undercover som kock. I \"Kill your darlings\" har han jobbat med svenska skådespelare som Alexander Skarsgård och Andreas Wilson, men också med amerikanska tv-kändisar som Lolita Davidovich från \"L word\" och John Savage från \"Carnivale\".
- Det var skitkul att spela in i USA. \"Kill your darlings\" är en independentfilm med en miniminibudget även med svenska mått mätt. Det är ett slags roadmovie som det var jättekul att vara med i.
Har du fler filmprojekt på gång framöver?
- Ja, men jag kan inte säga något om det. Jag ska filma här i Sverige i sommar.
Kärleken till teatern föddes redan när Fares Fares var 15 år gammal. Av en slump följde han med till den lokala amatörteatergruppen, kände sig lite vilsen och bortkommen i miljön första gången, men föll pladask vid andra besöket. Nu har han svårt att se något annat liv framför sig än skådespelarens.
- Jag har mer kunskap, större säkerhet och tilltro till mig själv i dag än för ett par år sedan, konstaterar han och fortsätter:
- Jag kan inte se att jag kommer att hålla på med något annat än det här resten av mitt liv. Möjligen går jag över mer till regi, men jag kommer nog aldrig att sluta spela ändå.
Han fick sitt stora publika genombrott i brodern Josef Fares film \"Jalla! Jalla!\" och medverkade också i uppföljaren \"Kopps\". I brorsans senaste film \"Zozo\" syns han inte, men spelar ändå en viktig roll som rösten till Zozos kompis, den talande kycklingen.
- Det var inget planerat, det kom till i sista minuten. Josef sade kan du inte komma in till studion och kolla om du kan göra något, så det var inte tänkt så från början. Men jag är nöjd, allt jag gör med brorsan tycker jag är skitkul.
\"Zozo\" har utsetts till Sveriges Oscarbidrag, men den talande kycklingen när inga drömmar om att erövra Hollywood. Just nu lever han sin egen dröm i sådan fart att han knappt hinner tänka på hur han vill att framtiden ska gestalta sig. För tillfället är det teatern som lockar honom allra mest.
- Just nu tycker jag det är intressantare med teatern, fast det är roligare att filma på ett sätt. Det finns fler bra regissörer och fler bra sammanhang inom teatern. I den svenska filmen är det torka. Finns det tio bra regissörer att jobba med på film finns det hundra bra på teatern.
Personliga frågor är inget som Fares Fares är särskilt förtjust i. Flera frågor som tangerar en mer privat åsikt undviker han att svara på genom att säga \"det har jag inte tänkt på\", eller konstatera att han inte diskuterar sitt privatliv.
- Jag pratar inte med folk om sådant. Inte ens med kompisar. Jag är bara...
Privat?
- Ja.

-

Mer läsning

Annons