Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Förslag om tv-reklam utan reklamavbrott

Annons
En delad tv-ruta med reklam i ena delen medan programmet fortsätter i den andra. Det är ett av förslagen från radio- och tv-lagsutredningen som nu ska anpassa den svensk tv-reklamen till Europa och resten av världen. Men en rullande reklamremsa kommer endast tillåtas i sportevenemag och liknande sändningar där tittarna tidigare har missat en del av tävlingen på grund av reklamavbrott.
Vi ser försiktigt optimistiskt på den här utredningen. Den är en anpassning till vad som redan gäller i Europa i dag. För oss innebär det mer en förenkling vid vidaresändning av program än någon stor vinst ekonomiskt, säger Göran Ellung, informationschef på TV4 till Sydsvenskan.
Ett annat förslag i utredningen är att på elektronisk väg ersätta de befintliga annonsskyltarna på idrottsarenor. Förslaget kommer dock inte gälla för SVT eftersom det nuvarande sändningstillståndet inte tillåter reklam.
Andra frågor som ska behandlas är vilka regler som ska gälla för det interaktiva innehåll som blir vanligare i tv i och med övergången till digital teknik samt om man kan lagstifta fram ökad konkurrens i kabel-tv-näten, skriver Sydsvenskan. (PM)



Mer läsning

Annons