Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Från korsriddare till nutidssvenskar

/

Hans Gunnarsson vet hur folk pratar - oavsett om de är fulla förortsbor på parmiddag eller 1200-talssvenskar på korståg.
Känslan för dialog har gjort honom till en av landets mest eftertraktade filmmanusförfattare.
Han har just avslutat manusen till två filmer om Jan Guillous medeltidshjälte Arn och samtidigt släpper han romanen "Allt ligger samlat".

Annons
Hans Gunnarsson ser helt bekymmerslös ut där han med ett strålande leende sitter på en klippa i morgonsolen. Det har tagit fyra månaders intensivt arbete att omvandla Jan Guillous tre medeltidsromaner om korsriddaren Arn till två långfilmsmanus. Nu ska hans eget författarskap ta plats igen. I höst lämnar han Sverige för en tre månader lång skrivperiod i Rom.
Sedan Hans Gunnarsson skrev manuset till "Ondskan" med Mikael Håfström är det den delen av författandet han försörjer sig på. Men det är i de egna novellerna och romanerna han får utlopp för sin noggrant utmejslade realism, som med exakta iakttagelser skildrar frustrerade, viljelösa och uttråkade nutidsmänniskor.
I tre novellsamlingar och en tidigare roman har han steg för steg hittat fram till en egen stil. I hans historier ligger tristessen, livsledan och händelselösheten som ett tungt töcken över karaktärerna. Relationerna de lever i har gått i stå utan att de märkte när.
"Allt ligger samlat" var till en början tänkt att bli en pjäs om en hur en parmiddag förvandlas till en plågsam fyllefest.
Den här gången ville jag undersöka hur jävla trivial och tråkig man får bli. Men pjäsen blev inte vad jag ville. Jag stoppade undan den utan att låta någon läsa.
Men när han tog fram den nästa gång fick de fyra personerna på middagen ett före och efter och fram växte en roman. Det som från början var tänkt att bli smärtsamt trist blev i stället dramatiskt.
Roger och Eva har på sin bröllopsdag blivit inbjudna på middag till Tommy och Cilla. De har en cancersjuk son hemma, de är sällan ute och förhållandet är ansträngt. Men det är trots det troligen bättre än relationen mellan den avdankade skådisen Tommy och hans flickvän Cilla. Ingen av de fyra har riktigt lust, men ändå sitter de där med tillräckligt starka drinkar framför sig för att den pinsamt stapplande konversationen ska komma i gång.
Hans Gunnarsson upptäckte under skrivandet att det fanns en inre dramatik i en alkholfylld kväll av det här slaget.
På ytan lever vi väldigt olika liv. En del har mycket pengar, andra mindre, men existentiellt brottas vi med samma problem.
Trots att det är hans andra roman i rad ser Hans Gunnarsson sig främst som en novellist. Han kommer aldrig att skriva mångordiga tegelstensromaner. Att i stället i en novell måla upp en scen med hjälp av några exakta formuleringar är hans styrka.
Mitt skrivande är ett slags skulpterande. Det är otroligt tidskrävande. Dialogen måste vara exakt avlyssnad.
I "Allt ligger samlat" öppnar värden under kvällen dörren till ett rum i lägenheten där han byggt en stor tågbana med en modell av hyreshuset de befinner sig i. När de fulla middagsgästerna lyfter på taket, öppnar Hans Gunnarsson också upp för ett nytt mer experimentellt spår i sitt författarskap. Frågan är plötsligt om de är verkliga människor eller bara små tennfigurer i ett modellandskap.
Det är nästan som om jag vänder på kikaren och förminskar människorna samtidigt ger dem total uppmärksamhet, som att säga att "livet är futtigt och löjligt. Samtidigt säger jag att det är alldeles avgörande att skildra de här människorna. Den där klyvnaden tror jag nästan alla har även om man inte är helt medveten om den.

Mer läsning

Annons