Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Från musikskola i Sundsvall till orkesterchef i Detroit

Ibland leder livet en precis dit en ska, och i backspegeln kan det se ut som om vägen var bestämd innan. För Erik Rönmark innebar det ett liv i musikens tecken på andra sidan Atlanten.

– En orkester fungerar lite som ett museum, bra kuratorer bevara och visar olika sorters konst på olika sätt, och blandar gärna. Lite så arbetar jag också med musiken, säger Erik.

Annons

Under uppväxten i Sundsvall spelade Erik saxofon och gick Sundsvalls musikskola. Utan någon tydlig framtidsplan blev han under gymnasiet erbjuden att åka på en sommarkurs i USA för att utveckla sitt musicerande. Där fick Erik god kontakt med en av lärarna som sedan fick jobb på Northern State University i South Dakota.

– Vi höll kontakten och efter jag gått lumpen sa han ”Kom hit ett år och se vad du tycker”. Min lärare fixade stipendium och efter det drog jag dit. Det var hösten -96, jag var 19 år då. Det var kul och gick bra, så jag stannade ett år till och läste lite fler ämnen. Till slut blev det tre år och en Bachelor of Arts, med musik som inriktning.

Trots det var Erik ännu inte säker på att det var musik han skulle syssla med i framtiden. South Dakota började kännas litet och han ville vidare. Tack vare en tävling i saxofonens hemland Belgien fick Erik nya kontakter till Bowling Green State University i Ohio. Läraren John Sampen var en stor orsak till att Erik valde att fortsätta studierna med en master i musik.

– Då tänkte jag att jag ska nog bli något inom musik ändå, kanske professor på något universitet så jag tog en doktorsexamen vid University of Michigan.

Erik Rönmark är orkesterchef för Detroit Symfoniorkester.

Under den tiden träffade han sin blivande fru och började sakta söka efter jobb, till en början utan desto större framgångar. På kvällarna spelade han saxofon med det egna bandet New Music Detroit och gästspelade nu och då i olika orkestrar. Genom svärföräldrarna fick han foten in i på Detroit Symfoniorkester och började arbeta som assistent i musikbiblioteket. Därefter flöt det på och Erik blev erbjuden arbetet som Artistic Co-ordinator, vilket innebar att han bland annat bokade resor, gjorde scheman och fixade kontrakt. Samtidigt knep frun Adrienne en permanentplats som violinist i orkestern.

– Jag jobbade på, tills jag blev erbjuden tjänsten som Artistic Administrator. Det var en stor grej och då insåg jag att det här är min karriär.

Jobbet innebar ansvar för hela orkesterns artistiska budget. Detroit Symfoniorkester är bland de tio största orkestrarna i USA med en organisation på 87 heltidsmusiker och cirka 70 heltidsanställda på administration. Varje år arrangeras i runda slängar 140 konserter, varav majoriteten är klassisk musik, men även en hel del populärmusik tolkas. När Erik tar fram programmet är det viktigt att hålla en balans mellan vad som känns rätt i tiden och vad som säljer konsertbiljetter.

– När jag skissar upp programmet planerar jag långt fram. Nu har jag just bokat dirigenter för 2017 – 2018 och söker solister. Det är kul och väldigt kreativt, om jag får en idé för en konsert kör jag på det. Jag reser också runt en hel del och upplever andra orkestrar för att få inspiration.

Nytt jobb För tre år sedan fick han en ny roll som orkesterchef för hela organisationen och axlar numera det konstnärliga ansvaret för Detroits Symfoniorkester. Fastän mycket handlar om budget och siffror är det fortfarande det kreativa skapandet av programmen och musiken som gör arbetet kul.

– Jag försöker hålla spelandet vid liv med New Music Detroit. Jag skulle inte bara kunna sluta spela, men det är svårt att öva lika mycket som man gjorde förr. Det är viktigt att inte tappa kontakten med spelandet! Det går inte att sitta på sitt kontor och försöka komma på en säsong utan att vara inblandad i det kreativa. Dessutom är det väldigt kul att spela med orkestern och bra för dem att se mig i en musicerande roll, säger Erik.

Brist på inspiration får han aldrig. Det är ständigt olika synpunkter och rekommendationer som han ska ta hänsyn till. Att blanda äldre etablerade dirigenter och solister med yngre lovande förmågor är a och o för att skapa en levande säsong.

– Det är som att lägga ett stort pussel, det rullar på och utvecklas över hela säsongen.

Allt från Beethoven till Beatles har varit på programbladet. Under 2018 kommer Detroits Symfoniorkester att spela ett stycke av den svenska kompositören Britta Byström, också från Sundsvall.

Den klassiska musikens roll I takt med att musiker släpper EP framför album, Snapchat är bland de populäraste kommunikationsmedlen och människans koncentrationsförmåga minskat till 8 sekunder, kortare än en guldfisk, ökar behovet för långsamma upplevelser. Den klassiska musikens roll i kulturvärlden är inte hotat, tvärtom anser Erik. Viktigt är att inte försöka tävla med de snabba kulturutbudet utan att fortsätta erbjuda det man är bäst på, en kvalitativ musikupplevelse.

– Under en klassisk konsert delar du upplevelsen med 2000 andra personer i realtid. Det kommer aldrig att spelas igen och det är bara du och dem på den konserten som har den erfarenheten. Sedan försvinner det! Alla tar åt sig en klassisk musikupplevelse på olika sätt, det finns ingen scenografi, det är du som skapar upplevelsen när du lyssnar. Vad du sedan tycker är helt rätt för dig, det finns inte så många konstformer som har det i dag.

Mer läsning

Annons