Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Gamla vänner håller i Teater Västernorrlands höstpjäs

När Teater Västernorrland spelar "Små äktenskapliga brott" i höst har två verkliga långkörare lett arbetet.
Regissör Olle Pettersson och scenograf Ulla Dahlström har gjort 11 uppsättningar tillsammans genom åren, varav många hos Teater Västernorrland.

Annons

Olle Pettersson regisserar under repetitionerna till höstens uppsättning

Olle Petterssons första möte med Teater Västernorrland var 1975. Då låg teatern fortfarande i Härnösand.

Tio år senare arbetade han och Ulla Dahlström ihop med "Man kallar det kärlek", en samling noveller som på scenen blev små enaktare sammansatta till en föreställning där två kvinnor berättar om kärlek. Då var Ulla Dahlström fast anställd som scenograf vid Teater Västernorrland och skulle förbli det till 2008, medan Olle Pettersson var årsanställd under en period i mitten av 80-talet.

Från den lilla kärlekspjäsen kastades de snabbt in i jätteproduktionen "Cyrano de Bergerac", med en ensemble på 20 personer och 3,5 timmars speltid. Senare kom bland annat "En midsommarnattdröm" på Norra berget 1995, "Köpenhamn" och Ibsens "Ett dockhem" 2001. Dessutom har han och Ulla Dahlström arbetat tillsammans för andra teatrar också.

– Vi trivs bra med varandra. Genom åren har vi sökt oss till varandra och utvecklat en samsyn som gör att vi knappt behöver prata utan arbetar mycket visuellt, med bilder och referenser, säger Olle Pettersson.

– Det är inte så vanligt att man gör så många produktioner ihop och inte under så många år. Men det är roligt att jobba med Olle. Han är intresserad av rummet och ser till att utnyttja det, och han är kunnig i ljussättning. Med honom får man verkligen förklara varför man tycker si och så, säger Ulla Dahlström.

Scenografen Ulla Dahlström och regissören Olle Pettersson trivs att arbeta tillsammans och har hittills gjort 11 uppsättningar ihop.

Hon tycker också att det är fördel att de tillhör samma generation och har samma kulturella referenser bakåt i tiden; båda har upplevt samma trender, samma konstideal, samma bildspråk och det gör det än lättare att förstå varandra.

När Teater Västernorrland nu åter bad Olle Pettersson att komma hade han egentligen dragit sig tillbaka.

– Jag trodde att jag hade regisserat min sista uppsättning. Men det här kunde jag inte låta bli, säger han.

– Och det kanske är sista gången vi arbetar tillsammans; man vet inte med två 70-åringar, säger Ulla Dahlström.

Nu gäller det åter en kärleksberättelse, precis som i deras första samarbete, men av ett helt annat slag. På Olle Petterssons förslag sätter man upp Eric Emmanuel Schmitts "Små äktenskapliga brott". Olle Pettersson är mycket intresserad av författaren; han har satt upp ytterligare två pjäser av honom och har gjort översättningar av alla tre pjäserna.

Skådespelarna Åke Arvidsson och Malin Alm under repetitionerna till

Här skildras makarna Lisa och Gilles, där Gilles som har tappat minnet efter en olycka och blir hämtad från sjukhuset av en person som säger att hon är hans hustru. Här har Lisa en unik chans att ge honom sin bild av deras historia - förutsatt att han verkligen minns så lite som han säger.

Det blir, menar Olle Pettersson, en berättelse om rollerna man intar i ett äktenskap, hur man kanske försöker dominera varandra och har olika syn på vad som hände och händer. Gåtan eller twisten gör att åskådaren ständigt kastas mellan visshet och ovisshet om vad som egentligen hänt. Gåtan ska återspegla sig i scenografin.

– Ytligt sett är det ett rum hemma hos paret. Men det måste också sägas något mer. Det ska både vara realistiskt och inte, säger Ulla Dahlström.

– Författaren säger att han inte kan bestämma om äktenskapet är en komedi eller tragedi.

Detta är en mycket klurig herre som har undervisat i filosofi och har den märkliga förmågan att skriva texter som är både djupsinniga, underhållande och teatrala. I Frankrike går nästan alla hans pjäser på de seriösa boulevardteatrarna för att de har ett så folkligt tilltal, säger Olle Pettersson.

De många lagren gör också att pjäsen är givande att arbeta med, tycker han.

– Jag har ju också glädjen att åter få arbeta med Åke Arvidsson, och han och Malin Alm har ett samspel så jag bara vill sitta och njuta. Och vi har så vansinnigt roligt! Vi slutade för sommarlov den 10 juni, men efter några dagar sms:ade Malin att hon bara längtar efter att få börja jobba igen, säger han.

Mer läsning

Annons