Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Glasklar hemvist för ny konst

Annons
Det tog tio år innan drömmarna blev verklighet. Nu står Bonniers konsthall på plats - som ett smärre luftskepp av stål och glas. I september invigs den på riktigt, men redan i vår tjuvstartar Sveriges nyaste konstinstitution med flera ännu så länge hemliga aktiviteter.
På Torsgatan i Stockholm är luften ännu tung av byggdamm. Johan Celsings spektakulära femvåningsbygge är långt ifrån klart, även om byggnaden utifrån ser ut att vara nästan färdig. Konsthallschefen Sara Arrhenius visar stolt runt på nedre botten, där konsthallen ska ligga. 700 kvadratmeters utställningsyta kompletteras med kafé, bibliotek och biytor där man också kan ställa ut konstverk.
- Byggnaden har ett väldigt starkt uttryck, den är verkligen ett nytt inslag i Stockholms stadsbild, säger hon och konstaterar att hon är medveten om att den öppna och fantasieggande arkitekturen riskerar att konkurrera om uppmärksamheten med de konstverk som visas i lokalerna.
- Konsthallen har en väldigt stark kontakt med yttervärlden och det kommer vi att få jobba med. Men jag tror att det är bra för konsten. Man har inte byggt ett mausoleum eller ett bankvalv, utan något helt öppet och genomskinligt så att konsthallen blir en del av staden.
Bonniers konsthall är sprungen ur Maria Bonnier Dahlins stiftelse. Den startades av Jeanette Bonnier för 20 år sedan till minne av dottern Maria. Under årens gång har stiftelsen uppmärksammat unga, lovande konstnärer med stipendier. I dag äger man också en imponerande samling med konstverk gjorda av stipendiaterna. Tanken har varit att skapa en permanent plats för den unga, nyskapande konsten.
- Men det finns en bild av att man har byggt en konsthall för permanent visning av familjen Bonniers samling. Så kommer det inte att vara, säger Sara Arrhenius.
Ännu så länge är programmet inte offentliggjort, men tanken är att konsthallen ska inrikta sig på ung, nyskapande konst av svenska och internationella konstnärer. Ordet "ung" syftar i det här fallet inte på konstnärernas rent fysiska ålder, utan mer på attityd och uttryck.
- Vi ska också kunna hjälpa till så att nya konstverk blir av. Där är ateljén som vi har i lokalerna viktig. Vi vill kunna finnas med i hela processen. Och vi kommer absolut att arbeta med etablerade konstnärer också och ge dem möjlighet att göra nya verk eller jobba på andra sätt.
På senare år har privata konsthallar blivit ett allt vanligare fenomen. Finansmannen Robert Weils Magasin 3 i Stockholm är redan en etablerad institution. Samtidigt planerar konstsamlaren Gerard De Geer och Babybjörns grundare Björn Jacobson var sin konsthall i Stockholmsområdet. Sara Arrhenius har inget självklart svar på frågan varför fenomenet har uppstått just nu.
- Det är en väldigt intressant och viktig fråga. Jag tror att skälen till att starta en konsthall är lika många som initiativtagarna. Det är också det som gör det till en så spännande situation. Det är också så att samtidskonsten är väldigt vital just nu, det är en period där nya sätt att tänka har kommit upp.
Vad innebär det för dig som konsthallschef att vara anställd av Bonniers?
- Att arbeta inom den privata sektorn är nytt både för mig och för uppdragsgivaren. Det är många frågor som måste formuleras för första gången, stora och svåra frågor. I en statlig eller kommunal verksamhet är många av de frågorna en självklarhet. Här måste jag formulera dem utifrån de förutsättningar som finns nu, säger Sara Arrhenius.
Hon har tidigare arbetat som chef för Iaspis, International Artists Studio Program in Sweden, och var nyligen curator för den tredje upplagan av Göteborgs internationella konstbiennal. Hon har också varit redaktör för tidskrifterna Index och NU. Hennes tidigare erfarenheter är en stor fördel i jobbet med att planera de kommande utställningarna på Bonniers konsthall.
- Jag har en enorm nytta av det nätverk och de kontaktytor jag har byggt upp internationellt. Vi försöker bygga upp samarbeten med andra institutioner för mer omfattande produktioner och de samarbetena bygger på de kontakter jag har.
Johan Celsings hus bjuder på många olika utställningsmöjligheter. Husets hjärta är en luftig sal med sju meters takhöjd, men där finns också en "black box", en utställningsyta framför allt tänkt för film- och videoverk och kafé- och biblioteksdelen där det är tänkt att besökarna ska kunna sitta ner i lugn och ro. Genom skjutväggar kan man förändra de olika rummens möjligheter. Sara Arrhenius har haft god tid på sig att tänka över vad hon ska fylla lokalerna med och har programmet för 2006 och 2007 spikat (med vissa utrymmen för spontana infall).
För att öka spänningen inför invigningen i september planerar man tre hemliga evenemang med start i april.
- Vi tjuvstartar konsthallen i vår. Vi gör en serie utställningar som inte äger rum i konsthallen. Jag tror att de tjuvstarterna kommer att ge en känsla av vår profil och vart vi är på väg.
Har du några drömgäster som du skulle vilja ställa ut i konsthallen?
- Ja. Och de kommer, säger Sara Arrhenius nöjt. (PM)

Sara Ullberg





-

Bildtexter:

bonnierkonst1213_1.jpg
I september nästa år invigs Stockholms nya konsthall. Den ligger på Torsgatan och är ritad av Johan Celsing.
Foto: Lars Pehrson/Scanpix

bonnierkonst1213_2.jpg
Bonniers konsthall har fått en organisk form, inspirerad av tomten den ligger på.
Foto: Lars Pehrson/Scanpix

bonnierkonst1213_4.jpg
Fasaden till Bonniers konsthall är helt i glas och stål.
Foto: Bonniers konsthall

bonnierkonst1213_3.jpg
Sara Arrhenius är chef för den nya konsthalllen och längtar efter invigningen i september.
Foto: Lars Pehrson/Scanpix

Mer läsning

Annons