Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Gorkijs sommargäster provar svensk fylla

Kärleken har fört en av Nordens mest hyllade teaterregissörer till Sverige.
När norske Alexander Mørk-Eidem sätter upp sin andra pjäs på Stockholms stadsteater förvandlar han den ryska överklassen i "Sommargäster" till kulturella medelklassvenskar. Det gick förskräckande lätt.

Annons
Ett gäng svenskar i den kulturella medelklassen drar till sydliga breddgrader för en långsemester tillsammans. När pjäsen "Sommargäster" börjar har ledigheten pågått ett par veckor och sysslolösheten har slipat bort artighet och konventioner. Det är bara fester med mycket sprit som piggar upp sällskapet. Relationerna börjar knaka i fogarna och nya romanser spirar.
Alexander Mørk-Eidem har hittat en del av inspirationen i dokusåporna när han gjort en radikal uppdatering av pjäsen på Stockholms stadsteater av Maksim Gorkijs "Sommargäster" från 1904.
De orkar inte vara artiga längre. Intimitetssfären är borta, de bryr sig inte om att det hörs när de talar om varandra, förklarar han sambandet mellan pjäsen och tv-serier som "Paradise Island".
När den ursprungliga "Sommargäster" hade premiär 1904 möttes Gorkij av en buande publik. Kritiken mot den välbeställda överklassen som bara latade sig i stället för att göra något blev för mycket för teaterpubliken i den revolutionära tiden.
Alexander Mørk-Eidems nya version har behållit relationerna, men för att undvika att göra uppsättningen till en "epoksafari" är den inte bara placerad i vår tid, utan miljöer, tempo och dialog är förnyade och karaktärerna skiljer sig inte mycket från den kulturella medelklass som går på teater. Det gick mycket lättare än han väntat sig att hitta likheterna mellan tsardömets blaserade överklass och de stockholmska kulturarbetarna.
De här personerna känner att det inte finns något meningsfullt att göra i samhället. De vill göra något betydelsefullt men känner att det är fåfängt. Jag tror att det är ett tema som i hög grad berör den publik som kommer att se den här föreställningen.
Det är mitt eget dilemma också. Jag skulle vilja göra något mer meningsfullt än vad jag gör. Det är rätt töntigt att hålla på med teater, men samtidigt trivs jag bra med det och vill inte ge upp.
Jag vet att man borde konsumera mindre och dela med sig. Men jag har ingen lust att ge bort allt. Man har ständigt dåligt samvete, samtidigt som livet är rätt okej.
"Sommargäster" är den andra av tre pjäser han har kontrakt på. 2003 regisserade han en hyllad uppsättning av Dostojevskijs "Idioten". Nästa vinter ska han sätta upp den tredje pjäsen.
Det är kärleken som lockat den norske regissören till Sverige. Hans fru Helena af Sandeberg ligger på scenen i "Sommargäster" med bar mage som avslöjar att inte bara rollfiguren utan även skådespelerskan väntar barn.
Bland karaktärerna finns den svala Ann-Sofie (Rase), den skrivkrampsdrabbade författaren Samuel (Fröler) och den kylige mannen Gerhard (Hoberstorfer). Med viss tvekan har skådespelarna lånat ut en bit av sina privata jag.
Alexander Mørk-Eidem tycker om den lite pinsamma känslan som skådespelarna får och hoppas att även publiken får känslan av att det är lite pinsamt, tråkigt och taskigt.
Jag vill komma bort från känslan av gamla pjäser där publiken vet precis hur den ska reagera. Om teater blir alltför allvarligt blir det ofta pretentiöst och tråkigt.
"Sommargäster" har premiär den 10 april.



FAKTA: Alexander Mørk-Eidem
Född: 1971 i Norge
Bor: I Stockholm
Familj: gift med skådespelerskan Helena af Sandeberg. Väntar första barnet i slutet av juni.
Bakgrund: Utbildad till teaterregissör på Teaterhögskolan i Oslo 1997. Pjäser: Har satt upp cirka 25 pjäser, bland annat "Folk och rövare i Kamomilla stad" och "Påsk" på Nationalteatret i Oslo, "Kungsämnena" som spelades på Dramaten och dess motsvarigheter i Norge och Danmark. Fick beröm för sin uppsättning av "Idioten" på Stockholms stadsteater.

Mer läsning

Annons