Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Göteborgs Symfoniker firar med hårt arbete

Göteborgs Symfoniker firar i höst sitt 100-årsjubileum.
Med jubileumskonserter ser man bakåt och med uruppföranden ser man framåt. Men storslaget firande finns det inte utrymme för.

Annons
På ett hundraårsjubileum tänker man sig kanske fest efter fest, men vårt jubileum är byggt på hårt arbete. Vi skulle gärna vilja att jubileet innebar gästspel och skivinspelningar för orkestern, men resurserna för det finns inte ännu. Detta är de första stegen vi tar tillsammans, säger chefdirigent Mario Venzago, som tillträdde efter Neeme Järvi i slutet av förra året.
Göteborgs orkesterförening bildades 1905, och stadens konserthus invigdes 1935. Göteborgs Symfoniker har tagit fasta på dessa två årtal när man valt program för höstens firande. Antingen är musiken skapad dessa år eller så är kompositörerna födda då.
Firandet inleds den 1-2 september, då Venzago själv leder orkestern. På programmet finns för första gången punkten "Nyfiken på". En av kvällens konserter är då hemlig för publiken. Först efter att stycket har spelats får man veta vad man har lyssnat på.
Hundraårsfirandet når sin höjdpunkt i oktober, med nio "GSO 100 år"-konserter. Då spelas tonsättare som orkestern har arbetat med och verk som har uruppförts i Göteborg : Stenhammar, Sibelius, Nielsen och Tubin står på programmet.
Under säsongen framförs tre uruppföranden: Anders Eliassons symfoni nr 4 spelas den 6-7 oktober, Håkan Hardenberger är solist när Mark Anthony Turnages trumpetkonsert framförs den 10-11 november och den 2-3 februari dirigerar Peter Eötvös sin egen pianokonsert.
Under jubileumsåret får Göteborg besök av fyra av världens främsta pianister: Krystian Zimerman, Jean-Yves Thibaudet, Kathryn Stott och Michail Pletnjov.
Spelåret 2005/2006 tjuvstartar med ett gästspel på BBC Proms i London med Neeme Järvi som dirigent och Anne Sofie von Otter som solist den 5 augusti. Chefdirigent Mario Venzago hade gärna sett att gästspelen var fler.
Om man ska behålla sin klass som nationalorkester och samtidigt föra ut den svenska musiken i världen är det nödvändigt, men det har inte funnits pengar och utrymme. En orkester med vår inriktning är inte gångbar på en kommersiell marknad. Då ska man vara Tre Tenorer. Men vi hoppas att det ska ändra sig. Det är en utmaning att inte kompromissa med det som är vår särart, säger han.



-

Bildtexter:

gbgsymfoniker1000415_1.jpg
Mario Venzago är nöjd med sin första tid med Göteborgs Symfoniker. Men chefdirigenten skulle gärna vilja att det fanns utrymme för fler gästspel och skivinspelningar. Trots att det är 100-årsjubileum i höst finns det lite utrymme för sådant.
Foto: Göteborgs Symfoniker

gbgsymfoniker1000415_2.jpg

Mer läsning

Annons