Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Grafisk form - sedd men ändå osedd

/
  • Några av Dan Jonsson verk, som ställs ut på museet i samband med den övergripande utställningen om grafisk form.

Annons
Grafisk form i fokus
Sundsvalls museum
19 november 2005 - 4 februari 2006

Grafisk form är informationssamhällets klädedräkt framför alla.
Ändå frågar vi sällan efter hur en affisch, förpackning, logotype eller ett typsnitt kommit till, än mindre efter vem som format den. Den grafiska formen bara är där med sitt budskap; vi normalmedborgare går förbi och ser, men ofta utan att märka.
Vad är då grafisk form? Begreppet svävar som en genomskinlig, svårfångad ande. Något har den väl att göra med tryckning, tryckt information, även om den i dag exponeras lika mycket på skärm som på papper.
Men exemplen är lätta att hitta; världen svämmar över av dem och på museets mittnordiska utställning samlas några.
Just den grafisk designen har inte lyfts fram i tv och utställningar under Designåret. Här i Mittnorden finns utbildningar i både Sundsvall, Trondheim och Vasa, säger museiintendent Barbro Björk.
Den större salen ägnas åt att undersöka begreppet. Här finns att lära om texttypsnitt och om hur man gör datorspel á la Powerhouse i Kramfors. Här finns frammognaden av två anrika logotyper med Sundsvallsanknytning, SCA:s och Coops (skaparen av Coop-märket var Paul Persson vid annonsbyrån Svea i Sundsvall).
Att designers är okända är knappast förvånande eftersom deras existens hela tiden överskuggas av det budskap de är satta att föra fram. Det blir tydligt på de två satellitutställningarna kring före detta Sundsvallsbor, vars verk vi alla sett utan att notera personerna bakom.
Jan Biberg har gjort mängder av bokomslag för Bonniers. Dan Jonssons samlingar inkluderar affischer, tidningsomslag, teckningar och tryck. Här finns stor konstnärlig höjd; hans verk är inte längre underställda budskapet utan drar iväg mot grafisk konst, serieteckning och karikatyr i flera stilar.
I den ökande konkurrensen om vår uppmärksamhet behövs hela tiden nya sätt att sticka ut. Helst snabbt och med instinktiva budskap - om det går långsamt hinner vårt fokus vandra till något annat.
Många spårar ytans seger över innehållet. Men det finns också en funktionell sida, inte minst i den förpackningsdesign som utbildningen i grafisk design och kommunikation vid Mittuniversitetet inriktat sig på. Inte minst är fyrtiotalistgenerationen intressant.
De har pengar, vill inte byta till läsglasögon i butiken och har arbetsskador av musarm. De vill ha lättlästa och lättöppnade förpackningar. Det här är ett exempel på spännande områden inom förpackningsdesign, säger Kristina Brink vid Mittuniversitetet.

Mer läsning

Annons