Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Gunilla Kindstrand : Kritiken är döende - leve kritiken!

/

Annons

Det kvalificerade samtalet om konstarterna befinner sig i kris.

Kris i kritiken ger kris för konsterna vilket i sin tur får återverkningar in i hela det demokratiska systemet. Teater, litteratur, utställningar är en grund för viktiga samtal om vilka vi är och vilka vi vill vara.

Så ser en bakgrund för det nya Kritiklabbet ut. Laborerar gör en rad människor som bestämt sig för att utveckla formerna för det kritiska samtalet i den allt mer digitala offentligheten. En av initiativtagarna är Magnus William-Olsson, poet och översättare. Kring sig har han kompetenser från KTH, Handelshögskolan, Södertörn och flera förlag. För finanserna står Bonniers.

Det är mediekrisen som provocerat fram idén om Kritiklabbet. Vi har vant oss vid att tidningarna, inte minst de lokala, speglar kulturutbudet, men på många håll i landet finns idag vita fläckar, utan någon professionell kulturbevakning alls. Pengar rinner ur branschen vilket gör att färre kritiker kan försörja sig på sin verksamhet. När kritiken avprofessionaliseras förmår den inte alltid svara mot konstverkens komplexitet.

Kritiklabbet blottlägger elegant – och kanske ofrivilligt? - den sällan benämnda symbiosen mellan mediepolitik och kulturpolitik. Kulturpolitiken tar för givet att medierna ska synliggöra, värdera, fördjupa förståelsen av den kultur som vi alla är med och finansierar. Här finns något för pågående medieutredning att fundera på. Vad händer med samtalet kring den regionala kulturen om lokaltidningarna drar sig undan?

I dag går mediestödet i tre rör. En kraftig och stabil pipeline till public service. En tunnare och skörare ledning till tidningshusen. Och ett sorts sugrör till kulturtidskrifterna.

Det djupkritiska samtalet vårdas framför allt i kulturtidskrifterna. De är många, men de har en mycket liten publik. Deras digitala räckvidd är minimal. Finns det samverkansvinster att göra? Mittmedias kulturredaktion har det senaste året prövat att köpa in och publicera intressant material i samarbete med olika nordiska kulturtidskrifter. Exponeringen blir tusenfalt större. Skribenten får ett högre arvode. Tidskriften får del av bredden och lokaltidningen ett bättre kritiskt djup.

Nya finansieringsmodeller är för övrigt en av kritiklabbets allra svåraste frågor.

Mer läsning

Annons