Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Inför en ny avgift

/
  • Ett verk av Andy Warhol säljs på Bukowskis. Konstnärsalliansen föreslår en särskild avgift på försäljning av döda konstnärers verk till en fond för att stödja levande konstnärer.

Öka ersättningen till bild- och formkonstnärer genom införande av en ny upphovsrättsavgift, skriver förbundsordföranden i Konstnärsförbundet.

Annons

I ett antal europeiska länder har länge diskuterats att införa en procentuell avgift på auktionshusens försäljning av konstverk i domaine public (vilket innebär verk där upphovsrättsersättning inte gäller längre, som till exempel verk av Picasso, Goya, Zorn med flera) - för att skapa en upphovsrättsligt anknuten ersättning till utövande och levande konstnärer.

År efter år kan vi levande konstnärer se hur konstmarknaden frotterar sig i en hausse av stigande värde av döda konstnärers verk. Det mesta av detta mervärde och vinster går direkt ner i fickorna på säljare och ägarna av auktionshusen, inte tillbaka till konstnärerna, som kanske hade varit önskvärt. Upphovsrätten upphör att gälla 70 år efter konstnärens död, den så kallade följerätten avslutas då.

Samlare slåss om toppobjekten. Av de högsta auktionspriserna för konst har hela elva av dem uppnåtts efter år 2008, samma år som finanskrisen i USA startade. För gemene man kan utvecklingen sakna logik, som om konstmarknaden existerade i ett parallellt universum långt från krisens Grekland och krisande banker i Spanien.

Nytt inom branschen är att det strömmar till nya och mycket förmögna aktörer från Ryssland, Kina, Mellanöstern och Indien. De söker efter nya toppobjekt ofta till sina privata konsthallar och samlingar. Konst betraktas som lätt att snabbt omsätta i pengar igen och det är de stora namnen som glimmar mest; Mark Rothko, Picasso, Vincent van Gogh, Andy Warhol, Jackson Pollock, vår egen Anders Zorn etc.

På tal om Zorn så sålde i våras Stockholms auktionsverk akvarellmålningen Sommarnöje från 1886 för 26 miljoner kronor. Utropet var satt till 8-10 miljoner kr, vilket snabbt överträffades. Köparen fanns inte i lokalen, utan med på telefon (vanligt förekommande). Priset höjdes med en miljon i taget och flera budgivare hängde med länge.

På de större auktionshusen Christie´s och Sotheby´s slås ofta rekord på rekord. 2012 såldes en av de fyra versionerna av Edvard Munchs "Skriet" för 119,9 miljoner dollar, det högsta pris som betalats för ett konstverk på auktion. Sotheby`s i London kunde samma år notera att deras sommarauktioner inbringade 268,8 miljoner brittiska pund, en ökning med 13 procent jämfört med 2011. Christie`s kunde under årets första månader notera en global försäljning på 2,2 miljarder brittiska pund, det högsta belopp någonsin inte bara i auktionshusets historia utan på auktionsmarknaden som helhet.

Konstnärsalliansen föreslår nu att regering och riksdag skyndsamt ska se över förslaget i syfte att öka ersättningen till konstnärerna. Vi föreslår att en avgift om 3 % i domaine public avgår till en gemensam fond. Förslagsvis inrättas en ny statlig fond, alternativt att ersättningen handhas av statliga Kulturrådet/Konstnärsnämnden som då kan reglera ersättningsreformen vad gäller kriterier och regler för ersättning och utbetalningsvillkor med mera.

Denna konstnärspolitiska förstärkning kan exempelvis komma att utgöra ett stöd till nu aktiva konstnärer och till pensionsförstärkningar år äldre kolleger. 1962 framlades ett sådant förslag av den då Västtyska regeringen men kom inte att genomföras.

En dylik reform av detta slag blir efter den individuella skyddstidens (följerätt) slut en gemensam resurs för levande och verksamma konstnärer. De resurser en sådan reform skapar kan naturligtvis användas på fler områden.

Mer läsning

Annons