Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Iso Porovic vill skapa en glad teater

/
  • Iso Porovic är ny chef på Teater Västernorrland. Men han kommer fortsätta att stå på scen som skådespelare och regissör. I höst väntar turné med
  • Personalen måste må bra och vara motiverad. En konstnärlig vision för teatern ska formuleras. Teatern ska ge bredare förställningar och med högre konstnärlig kvalitet, kanske med hjälp av Lars Norén. Det är några av Iso Porovic mål som Teater Västernorrlands nye teaterchef.
  • Första veckan för nye teaterchefen Iso Porovic. Han hoppas att han genom ett lagarbete med personalen ska skapa en teater med högsta konstnärliga kvalitet.
  • Iso Porovic är ny chef på Teater Västernorrland. Men han kommer fortsätta att stå på scen som skådespelare och regissör. I höst väntar turné med

Han har spelat teater under brinnande krig i Sarajevo. Skådespelaren Iso Porovic har gjort allt från Ibsen på scen till roller som jugge-skurk i actionfilm. Nu har han gjort sin första vecka i sin nya roll som teaterchef i Scenkonstbolaget.
– Det först jag ska lägga energi på är att skapa en friskare arbetsplats så att personalen ska känna sig motiverad. Det har varit lite si och så med det de senaste åren.

Annons

Han är avslappnad, redan varm i kläderna. I höstas blev skådespelaren Iso Porovic biträdande teaterchef. I slutet av maj fick han hoppa in när Marie Feldtmann tog time-out från Scenkonstbolaget Teater och stannade kvar i Stockholm. I juli fick Iso Porovic teaterchefsjobbet på två år.

Nu har han gjort sin första vecka på riktigt, efter semestern.

– Det känns väldigt naturligt. Visst är det lite skillnad mot för att vara skådespelare men jag tänker inte avstå från att stå på scen som skådespelaren eller som regissör. Under hösten kommer jag att vara på turné i Sverige som skådespelare i föreställningen "Färdknäpp" och i januari tar vi upp "Den komiska tragedin" som jag ska regissera, så jag blir kvar på scenen, säger han.

När Stockholmaren Marie Feldtmann blev teaterchef för två år sedan var det en liten grupp som skötte tillsättningen. Den här gången är det annorlunda.

– Jag kommer inifrån. När jag kom till Sverige för tio år sedan hamnade jag direkt på Teater Västernorrland, och här har jag varit hela tiden. Jag känner mig hemma, känner alla och alla känner mig. Än så länge trivs jag med jobbet och jag får stöd från både styrelsen till personalen, säger Iso Porovic.

Iso Porovic föddes 1965 i Prijepolje i Serbien. Han studerade vid Akademien för scenkonst i Sarajevo under åren 1985-89 och blev 1988 fast anställd vid den Bosniska Nationalteatern. Bland annat spelade han huvudroller som Torvald i Ibsens Ett dockhem och Ivan i Dostojevskijs Bröderna Karamasov. Han har också regisserat.

När han och familjen flydde till Sverige 2001 hamnade han rätt i "Stormen". Det var ett tveeggat nöje.

– Teater Västernorrland firade 30 år och Tomas Melander regisserade Shakespeares "Stormen" och jag fick min första roll. Det var en gammal översättning så det var svårt för mig, jag som inte ens kunde säga goddag på svenska när jag kom hit, säger Iso Porovic och ler åt minnet.

– Det var den största kampen från början: mörkret och språket. Mitt yrke kräver språk. Som skådespelare och poet kändes det fruktansvärt frustrerande.

Efter tio år som skådespelare i Sverige har han funderat på vilken teater som ska spelas i Sundsvall.

– Jag brinner för en konstnärlig vision som vi inte har definierat under alla år som jag har varit här. Jag och många andra känner det som en stor brist. Några teaterchefer har nog haft sina egna visioner men de var inte uttalade eller nedskrivna. Det är också en sak som jag tar tag i direkt och tillsammans med personalen ska jag formulera en konstnärlig vision för Teater Västernorrland, säger Iso Porovic.

Själv vill han bredda teateruppsättningarna. Han tycker att den svenska teatern är ganska ensidig i sin stil. Det blir mest naturalism och psykologisk realism. Som teaterchef vill Iso Porovic skapa en större mångfald i repertoaren; allt från det burleska till det groteska, från tragedier till dramer. Han vill ha allt. Klassiskt och nyskrivet, inhemskt och utländskt. Men i en balans. Det ska göras teater för publiken: vuxna, barn och ungdomar. Det ingår i uppdraget.

– Rent konstnärligt så siktar jag på högsta konstnärliga kvalitet, och då får de som är kvalificerade hjälpa oss att nå dit. Vi ska engagera erkända stora regissörer och dramatiker. Vi siktar på de största i Sverige så som Lars Norén och Mathias Andersson. Vi har stora ambitioner, men vi får se hur långt vi når, säger Iso Porovic, som har spelat teater under Lars Noréns regi.

Han pratar mycket om "vi på teatern". De har i många år haft ett konstnärligt råd där skådisar och den konstnärliga personalen har regelbundna möten med chefen, den konstnärliga ledaren. Skådespelarna är vana att påverka och prata repertoar tillsammans. Sedan är det teaterchefen som skriver under beslutet. Det blir en av Iso Porovics uppgifter.

– Teatermänniskor är de mest egoistiska som finns, men finns stort utrymme för lagarbete. Teater är kollektiv arbete och vi kan inte producera en föreställning utan publik. Det är skådespelarna som är navet i teaterarbetet, men de kan inte göra en riktig produktion utan de som är runt omkring oss: scenarbetare, ljud och ljus, mask, kostym och scenografi. Till och med chefen är en viktig del. Men navet är skådespelare, säger Iso Porovic.

Naturligtvis har han många egna drömmar om vilka förställningar han vill se på Sundsvallscenerna.

– En var att vår teater skulle sätt upp Mästaren och Margerita av Michail Bulgakov i samband med en invigning av ett stort nytt teaterhus. Nu blev det inte så men jag tror att hela Sundsvall skulle må bra av att se den intressanta pjäsen, säger teaterchefen Iso Porovic.

Mellan drömmarna får han nu sortera papper, svara i telefon och på mejl. Det är teaterchefens jobb.

– Det är många som vill någonting. Producenterna tar tid. Det presenteras 1000-tals projekt. I Sverige finns det bara 200 fast anställda skådespelare och upp till 9000 frilansande skådespelare, så varje vecka hör många av sig och vill ha jobb, berättar han.

För att lyckas med sin uppgift, att skapa en bredare teater med hög konstnärlig klass, krävs det någonting extra. Iso Porovic har, som bosnisk flykting och muslim, annorlunda erfarenheter som gör att han kanske ser lite annorlunda på livet - och teatern.

– Jag har upplevt krig och spelat teater under flygattacker, där många dog på väg till teatern. Det är en bra erfarenhet men inget man önskar att någon skulle få uppleva, men om man bearbetar det inom sig så blir man en bättre människa. Om man har upplevt något sådant så värdesätter man bättre livet, vänner och det konstnärliga.

Mer läsning

Annons