Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Jirlow kommer med franskt solsken

/
  • Konstnären Lennart Jirlow har kommit från Frankrike till Stockholm för en av de sällsynta utställningarna i staden nu för tiden. Han tillhör landets mest eftertraktade och bäst betalda nu verksamma konstnärer.

Annons
Mat och vin, lättklädda kvinnor och blommande trädgårdar i strålande solsken. Lennart Jirlows färgstarka konstuniversum är lika älskat av statsministrar och presidenter som av vanligt folk. I höst visar han upp sina målningar på galleri och i en ny bok.
Han vandrar mellan tavlorna på Åmells Galleri. Som alltid välklädd, i ljus linnekavaj och färggrann slips. Hösten har kommit till Stockholm men runt den solbrände konstnären vilar en air av Franska rivieran. Belysningen är sparsam men de franska solstrålarna tycks skina ut från dukarna.
- Mina färger har blivit klarare med åren. Jag har blivit skickligare. Lystern beror på undermålningen. Förfalskare har kopierat mina verk, men det går att avslöja dem, för deras förfalskningar blir mattare. De har för bråttom för att hinna med underarbetet, säger han.
På lördag den 24 september öppnar Lennart Jirlows utställning på Åmells. Där finns såväl äldre verk ur hans egen samling som nya verk. Med sin lättillgängliga konst är han en av landets mest efterfrågade konstnärer och på galleriet sträcker sig priserna ända upp över miljonstrecket. Men beundrarna finns inte bara bland penningstarka konstköpare, han är också påtagligt populär bland folk i allmänhet. Och när Bill Clinton fick syn på Jirlows bilder på en restaurang under ett G7-möte i Paris 1996 blev han förtjust. Det slutade med att Jirlow själv skickade en signerad bild till den dåvarande presidenten.
Lennart Jirlow stannar framför en vy över Stockholm med Strömmen full av ångbåtar och Slottsbacken myllrande av välklädda människor som tittar ut ur målningen med öppna och väna blickar. Inte en bil i sikte. Trots att målningen skildrar folklivet i storstaden 1988 tycks man förd till 50-talet.
- Jag är kanske en nostalgiker, men det är så här jag såg det. Jag målar bara för mig själv, aldrig för att tillfredsställa någon annan. När jag går runt på gallerier och tittar på dagens konst känner jag mig ofta lite omodern.
Och denna Jirlowska tideräkning härskar i allt han gör. I de pittoreska franska bymotiven censurerar han gärna bort bilarna, kvinnorna går i färggranna klänningar om de inte rent av klätt av sig. Jirlow har fått kritik för att hans naivistiska bildvärld bjuder för lite motstånd.
- Många säger att det bara är glatt, men tittar man närmare ser man att det finns vemod i många ansikten jag målar. Jag är som alla andra människor, det är upp i bland och ner ibland. Jag försöker inte idyllisera.
Är det något som gör Lennart Jirlow dyster är det moln på himmelen. Det starka solljuset är en förutsättning för att få till färgerna. Det är en viktig anledning till att han stannat i Frankrike. Där kan han hålla arbetsdagen mellan nio och fem varje dag, även på vintern. Men somrarna tillbringar han i Sverige och sommarstället i Saltsjöbaden utanför Stockholm. Nästa vår fyller han 70 år, men han har inga tankar på att sluta måla.
I dagarna släpper han också praktverket "Lennart Jirlow målaren", som skildrar hans verk genom hela karriären.
- Herregud vilket jobb det har varit, men roligt. Det var ett stort arbete att spåra tavlor jag har sålt, säger Lennart Jirlow.
Efter Bokmässan i Göteborg, där han ska presentera sin bok, väntar den franska byn på honom igen.
Trots att jag bott i Frankrike halva mitt liv känner jag mig svensk. Det är mer en slump att det blev Frankrike. Hade jag fått en fin ateljé på Djurgården skulle det lika gärna ha kunnat blivit Sverige. Egentligen är det en slump att jag blev konstnär också... Men färger har jag alltid gillat.

Mer läsning

Annons