Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Kabaret om lusten att förtryckas

Annons
Vad är det i förtrycket vi gillar? Frågan dök upp hos regissören Suzanne Osten i samband med att hon skilde sig. Hon beställde en pjäs på temat av författaren Erik Uddenberg. Resultatet \"Kabaret Underordning\" kan ses inom kort på Unga Klara.
Det är en löst sammanfogad familjehistoria om makt, sex, politik, över- och underordning.
- Piska mig, sjunger Simon Norrthon i rollen som den ensamstående tvåbarnspappan Göran. Han jobbar som polis på dagarna och transar framför diskbaljan på nätterna. Ett praktisk arrangemang som ger honom sexuell tillfredställe medan han fixar hushållsarbetet.
Dottern Siri är sjuksköterska. Hon skär sig själv när hon inte förmår att göra det där hon skulle vilja. Hennes bror heter Lars och jobbar som häst. På dagarna är det barn på dagis och barnkalas som får rida på honom På nätterna erbjuder han besökarna på en sado-masochistisk sexklubb att sätta sig på hans rygg.
Syskonparet spelas av Nisti Stèrk och Danilo Bejarano, som var en av \"Tusenbröderna\" i tv-serien.
- Jag var rätt trött på att alltid få spela utsatt kurdisk invandrartjej ständigt förtryckt av sina manliga släktingar. Efter en roll som ugandisk barnsoldat blev jag väldigt glad när Suzanne frågade om jag ville spela en vanlig svensk medelklasskvinna, säger Nisti Stèrk.
När hon nu äntligen får spela svensk ser hon ändå med visst avund på Cilla Thorell i ensemblen. Hon spelar den muslimska invandrarkvinnan Anna Svensson, ett namn som skulle höja dotterns odds för att en gång få ett jobb tyckte de kurdiska föräldrarna.
- Det blir ju lite mer utrymme för känslor i en sådan roll än när man spelar en kvinna som tar fram rakbladet så fort det går henne emot.
Scenen på Unga Klara har byggts om till restaurang. Publiken kan välja mellan två menyer från krogen Matkultur eller bara ta en öl i baren medan man ser föreställningen. För serveringen står Cesar Sarachu i rollen som Carlos, en svartjobbande flykting utan uppehållstillstånd med en ännu obruten ambition att ta plats i det svenska samhället.
- Udden i den här pjäsen riktar jag mot den svenska självgodheten, inklusive min egen. Jag vill också lyfta fram hur mycket hudfärg fortfarande betyder i det här landet, säger författaren Erik Uddenberg.
Han har samtidigt velat underminera känslan av att det här med under- och överordning är något som andra håller på med.
- Män bestämmer mer än kvinnor, svennar har mer makt än invandrare. Vi skapar det här allihopa tillsammans och vi har alla ett ansvar för att göra något åt det. Fast nu låter jag väldigt uppfodrande, jag vill ju inte ge några svar med pjäsen.
Erik Uddenberg har skrivit fjorton pjäser, \"Tal till nationen\" på Stockholms stadsteaters Stora scen och \"Fadermordet\" för Upsala stadsteater är hans mest uppmärksammade. \"Kabaret Underordning\" blir hans första helaftonspjäs för Unga Klara.
- Karaktärerna i pjäsen tävlar om vem det är mest synd om och jag kan se att jag själv också underordnar mig. Vad är det som gör att vi går in relationer och sammanhang som inte är bra för oss. Det är en intressant fråga, säger Suzanne Osten.
En kabaret ska ju vara rolig men Erik Uddenberg har skrivit en ganska mörk historia där han inte medvetet har sökt skratten.
- Karaktärerna är väldigt patetiska och en patetisk person blir ju oftast väldig rolig utan att vilja vara det. Sedan vet jag ju hur sprudlande i sitt formspråk och sitt sätt att regissera Suzanne är, säger han.
Suzanne Osten ser det som sitt jobb att göra saker roliga. I jobbet ingår att skaffa fram de skådespelare som gör att det blir kul.
- Det ska vara kul på teatern och jag är den största skrattaren av alla åt min egna grejer. Men nu är ensemblen trött på att bara låta mig sitta där och ha roligt. Nu längtar de efter publiken, säger Suzanne Osten.
\"Kabaret Underordning\" får premiär på Unga Klara den 17 mars.

Mer läsning

Annons