Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Kondenserade drömmar slår an hos ungdomar

/
  • Gestalter som både är människor och djur förekommer ymnigt bland Max Magnus Normans skulpturer.

Långbenta vandrande stolar. Människor med papegojhuvuden. Mekaniska fiskar.
Max Magnus Norman, Sundsvallskonstnären som ser sina motiv i gränslandet mellan dröm och vaka, ställer ut på Galleri LA Art till den 15 oktober.
Inte minst ungdomar dras till hans konst.

Annons
En grupp röda människovarelser med svans ser ut att dyrka en vriden stång. Några flickor dansar med röda tygstycken i händerna. Två män står vid ett bord där solsystemet ligger utsträckt; den ene pekar på jorden.
Känslan är att dessa människor har hemligheter långt bortom vår horisont. De finns i en högre värld, en värld som också kan befolkas av korsningar mellan människor och djur och ett släkte av reptilliknande varelser.
Max Magnus Normans mytiska och mystiska bilder kommer till honom när medvetandet är på väg in i sömnens rike. Han målar vad han ser, inte något han tänkt ut. Inte ett budskap, men inte heller något som saknar betydelse.
Mina bilder är kondenserade drömmar, och alla drömmar betyder något. De bär på något som det undermedvetna försöker tala om. Ofta hör folk av sig och berättar att de känner igen sina egna drömmar i mina bilder.
Man får se dem som en bild av nutiden och historien och ett antagande om framtiden. Ska man vara småflummig är det kanske något medialt över det hela. Som att gå in på en andra sida, säger Max Magnus Norman.
Ulf Blücker, innehavare av LA Art, gillar att unga dras till Max Magnus Normans konst. Skolklasser avlägger besök, tonåringar kommer in spontant från gatan. Här finns en bildvärld de känner igen sig i.
Efter andra världskriget var vi trötta på blod och människor. Då ville vi se Picasso. I dag är samhället sådant att vi vill se en sagovärld, men en där vi också känner igen oss själva, säger Ulf Blücker.
Han nämner fantasyn och dator- och tv-spelen som andra yttringar av den nya trenden inom konsten: de alternativa världarnas och nya dimensionernas bildvärld. Max Magnus Norman har själv vuxit upp med datorspel och programmering, men han tror inte att det är datorvärlden som poppar upp i hans målningar.
Den japanska filmen Spirited Away av Hayao Miyasaki är det verk någon annan gjort som kommer närmast min konst. Mangaserier är jag inte förtjust i; de är ofta stiliserade och sexistiska. Sådant finns inte i Miyazakis filmer. Och de påverkar oss. När konsthistoriker ser tillbaka på vår tid är det den här trenden de kommer att se, säger Max Magnus Norman.
Hans skulpturer är mer humoristiska, mer av karikatyrer än målningarna. Liksom för många unga konstnärer var det trögt i starten. Under de senaste åren har han kombinerat måleriet och skulpterandet med andra jobb. Men nu satsar han enbart på konsten ett tag framåt.
Det känns som om det är på väg att bära. Jag har fått en del erbjudanden från södra Sverige. Min hemsida har tusentals besök varje dag. Och jag har fått till en bättre standard på det jag gör. Kanske börjar det ljusna, säger han.
Och flödet av bilder i medvetandet anpassar sig. När skissblocket är fullt avtar strömmen av bilder; om materialet ser ut att tryta rinner källan till igen.
Den som har den Andra Sidan på sin sida har inget dåligt utgångsläge.

Mer läsning

Annons