/

Konstrecension
Två vänsterhänta - måleri, grafik och kollage av Dan-Gunnar Olausson och Annika Olausson
Matfors bibliotek
7 - 25 maj

En bildkonstådra löper tveklöst genom familjen Olausson, samtidigt som jag och säkert många andra mest känner dem som musiker.

När Annika, arkitekturstuderande dotter i familjen som här ger sin första utställning, är de flesta motiv hämtade från musikens värld. Hennes kollage är enkla, stilrena och har fin formkänsla. Små detaljer som pärmryggar, de sneda notställen hos en av stråkkvartettspelarna, musikernas kroppsspråk - se bara basisten i "Riedel" som står böjd över sin bas och hur den rakryggade sångerska pekar med hela handen - gjuter liv i som i denna lite grovhuggna teknik annars lätt kunnat bli stela. Här känner man direkt vibrationerna, musiken.

Hennes tekningar över akvarellmåleri - också föreställande sköna gammaldags gäng som musicerar - får hon också en fin balans mellan färg och form. I teckningar som "Här" och "Oktoberkväll" drar hon mot en naivistisk stil som också känns medveten och avspänd.

Fast det är hon som studerar arkitektur är det pappa Dan-Gunnar som målar byggnader. Hans teknik är mindre jordnära än dotterns. "G:a brandstationen" får trots en luftig grundteknik både djup och färgmässig tyngd med spännande skiftningar och former. Ett husmotiv som "Renommé", känns för mig plattare; här finns varken djupperspektivet eller balansen i bilden på samma sätt. Däremot blir grafiken effektfull, på ett sätt som man knappast väntar sig av något så rätlinjigt som byggnader. I ett klassiskt träsnitt som "Ödehus II", till exempel, bryter ådringen i träet och snickarglädjen i huset fint av mot träsnittets grundläggande svartvita stramhet. Och "Renovering" visar att en byggnad med ställningar på kan vara både högrest och lite hisnande också i en enkel svartvit tolkning.

Såväl "G:a brandstationen" som Annika Olaussons musikmotiv äger dimensionen att anspela på bilder man känner igen. Visserligen ska konsten kunna stå för sig själv, men många tilltalas givetvis lite extra av motiv som ger även andra ingångar än de rent konstnärliga. Annika Olaussons musikbilder skulle nog många musiker vilja hänga över pianot, i repetitionssalen eller musikrummet hemma. De fångar på ett naturligt sätt musikens glädje.