Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Crazy figurer invaderar verkliga miljöer

/

Konstrecension
Rock Town Gallery - Anders Lövgren
Casino Cosmopol
10 juli - 21 augusti

Annons

Anders Lövgren älskar rockmusik. Även om många konstnärer låter sig inspireras av musik går han ett steg längre: varje verk utgår från en låttitel som han associerat till. Som om han velat ge visuell skepnad åt hela sin musikvärld.

Vid ingången till utställningen i kasinot vaktar bland andra Bruce Springsteen och Debbie Harry som stora pappfigurer, och även Eddie Mercury förekommer i väggkonsten. Här får man påminner Anders Lövgren om en annan, numera utflyttad Sundsvallskonstnär: Jimmy Herciuk, som gärna målade rockens storheter. Men Anders Lövgrens tecknade figurer är mindre svarta, och till övervägande del är de inte identifierade personer utan typer, som han befolkar svartvita fotografier med.

De miljöer han fotograferar är ibland, men inte alltid, ruffiga; kvaddade bilar, oljefat, ett spöklikt hus i Italien, kajen vid Åkroken - och i "Start me up" är miljön ett elskåp. Och figurerna är yviga, fria och roliga; tuffingar, lätt bedagade, nördiga eller sneda och nästan alltid fulla av självförtroende. Hondjävulen som raggartypen i bilen spanar på i "Race with the devil" är rosa. "Highway Star" visar en gammal bil där man kan undra om det är bilen eller den självgode mannen som damerna slagit följe med. Förmodligen bilen; Lövgrens kvinnofigurer låter sig inte bli dekorationer åt en man utan följer sin egen kompass. Utställningen till ära finns också ett par bilder från kasinot. I "Ace of Spades" hittar man förutom känd miljö en glatt grinande dam med fem spaderess på hand och hennes coola väninna med vinglas.

Figurerna relaterar till varandra och till miljön, och därför är bilderna inte stämningar utan rymmer en handling, en berättelse. Men både figurernas uttryck och deras relationer till varandra och miljön är så öppna att varje betraktare kan passa in sin egen berättelse. Så kan man kanske tolka "48 Crash" - uppkallad efter Suzi Quatros 70-talslåt om medelålderskris - som om damen i bilden är deppad för att hon har pajat sin bil, fast hon fortfarande är ganska cool och bär medaljer. Typen i fångdräkt som tittar ut bakom den pulvriserade bakrutan kanske symboliserar den joker som alltid lurar i våra liv för att ställa till det för oss.

Så ger Anders Lövgren sin publik dubbla ingångar till bilderna, dels genom association till miljöerna, dels genom låtnostalgin. Och har man inte kopplingar till varken det ena eller det andra kan man alltid tycka att de är roliga och crazy.

Mer läsning

Annons