• Leander Engströms
  • Norrmalmsmotiv av Olle Mattsson.

Konstrecension
Första, andra, tredje - Sundsvalls Tidnings konstdeposition i sammanhang
Sundsvalls museum
12 maj - 4 september

När Sundsvalls Tidning 2011 flyttade till sina nuvarande lokaler såldes företagets konstsamling. Men åtta verk undantogs och deponerades hos museet, eftersom de ansågs viktiga för Sundsvalls lokala historia och identitet.

Nu vill ST:s ägare MIttmedia sälja dem , vilket har orsakat debatt mellan företaget och dem som anser att verken är för lokalt viktiga för att försvinna från orten . Men innan depositionsavtalet går ut kan Sundsvallsborna nu se alla åtta i samma utställning, innan de eventuellt försvinner från offentligheten och in i privata samlingar igen, i värsta fall långt från Sundsvall. Här visas också andra verk av samma konstnärer som pekar på hur ST:s verk kompletterar museets samlingar i teknik, färg och form; hur man kan se konstnärernas utveckling och teman som de gärna använde.

Med glimten i ögat har ST:s verk markerats med målat sorgflor på väggen, och ännu mer humor finns i den lilla trickfilmen där lappen från Leander Engströms "Lapp från Abisko vid fjällsjö" stiger ner från tavlan och sorgmodigt lufsar ut ur bild. Och visst kan man uppleva den här utställningen på olika nivåer. Man kan till exempel bara känna hur stor Engströms målning är; han som var en av modernismens stora och arbetade på ST 1900-1906, fyra år innan han målade detta motiv. "Lappen" ägdes sedan i många år av Fornminnesföreningen i Sundsvall, innan ST köpte den för att behålla den i staden.

En annan av modernismens stora, Sigrid Hjertén, föddes i Sundsvall. I ST:s "Porträtt av Ivan som baby" kan man se hur hon använt penseln helt annorlunda än den betydligt senare "Gul bukett" som hänger bredvid.

Helmer Osslund är också en konstnär av nationellt och även internationellt format, född i Matfors och under en stor del av sitt liv bosatt i Medelpad. Av honom finns större och mer imponerande verk än ST:s, men framför allt "Tväråbron" är en annorlunda Osslund, ljusare, mer detaljerad och mer energisk än de dunkla och stilla landskap man ofta förknippar honom med. Kalle Hedberg var Sundsvallsson; Sune Blomqvists plats på jorden var Kvissleby även om just ST:s motiv inte är lokalt.

Med Olle Mattssons blygsamma kåk från Sundsvalls älskade, försvunna och ännu sörjda Norrmalm, och Hilding Eklunds "Motiv från Sundsvalls hamn" ställs frågan om försäljning på sin spets. Utanför ett Sundsvallssammanhang laddas dessa båda verk ur helt och blir, om än prydliga och välgjorda, bara ett hus vilket som helst, en båt vilken som helst.

Konst har ett egenvärde, absolut. Men man kan inte komma ifrån att en dimension - den må vara större eller mindre - sitter i betraktarens öga. I det här fallet också i hans eller hennes hemmahörighet.