Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Konsten att stå på läsarnas sida

Annons
Du anar inte hur mycket du skadar tidningen, konstaterade en av de tunga reportrarna, när Lilian Öhrström verkat som läsarombudsman på Dagens Nyheter en tid.
-Fast dom allra flesta säger precis tvärtom, vad skönt att du finns här, tillade hon snabbt när hon i veckan vid Demokratidagarna i Sundsvall berättade om sitt jobb.
Ombudsman är en av få svenska språkexporter. I dag är det ett etablerat begrepp i en lång rad länder med varierade prefix.
Läsarombudsman tillhör de mer frekventa. ONO, Organization of news ombudsmen (engelskans plural, därav e:et) har ett 90-tal medlemmar över hela världen. En handfull av dessa finns i Sverige.
Öhrström är en rutinerad DN-medarbetare som åtog sig uppdraget för knappt tre år sedan. Hon tar emot läsarnas synpunkter, hon synar redaktionens och enskilda reportrars arbete och hon skriver om sina iakttagelser i tidningen.
Det är också det vanligaste arbetssättet. Men det finns också andra modeller. På en del tidningar fungerar läsarombudsmannen som internrevisor; kritiken går till ledningen men inte läsarna. Eller så gör man som på japanska jättetidningen Asahi Shimbun. Där har man 24 ombudsmän som dagligen kliver in och synar redaktionen. Men så är också upplagan 12 miljoner.
Uppdraget är givetvis inte helt problemfritt. Självrannsakan och intern kritik är kanske inte journalisternas bästa gren. Ska den kunna utövas med framgång så kräver det en ledning som står bakom läsarombudsmannen.
Yavoz Baydar, läsarombudsman på turkiska dagstidningen Sabah, fick sparken från sin förra arbetsplats sedan han misshagat såväl ledning som ägare. Konflikten utlöstes av att han granskat en artikel som uppenbarligen visade sig vara en anka.
Han fångades dock snabbt upp av en konkurrent som insåg värdet av att ha en integritetsfylld medarbetare i sina läsarkontakter. Och den tidning som sparkade honom skadade sin trovärdighet.
-Verkar man i en bransch där man kräver att makten ska vara genomskinlig så måste man naturligtvis själv också vara beredd att leva på det sättet, konstaterade han.
Och Lilian Öhrström menade att även om kritiken mot henne finns i huset så inser de flesta att hennes arbete långsiktigt kommer tidningen till godo; det handlar helt enkelt om en tidnings trovärdighet.
För den som är intresserade finns mer att läsa om läsarombudmannafunktionen på www.newsombudsmen.org.

Mer läsning

Annons