Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Konsten en ocean

TIDSKRIFT
00-tal nr 19. Konsten att överleva.

Annons
Tidskriften 00-tal har en märkbar förmåga att av och till gå till botten med olika företeelser inom kulturlivet. Man satsar på stora tematiska nummer, där en mångfald av författare och skribenter reser landet runt för att träffa kulturarbetare. Så har också skett med det senaste numret, kallat Konsten att överleva, där 00-tal kopplar ett grepp om den samtida svenska konstscenen med 15 intervjuer av konstnärer, gallerister och kritiker. Att mycket har hänt inom konsten det senaste decenniet har knappast undgått någon.
Men det är en sak att tala om âförändringar" utan att ge det något egentligt innehåll - det gör 00-tal. Med lite siffror och statistik får plötsligt den svenska konstscenen ett ganska blekt och dystert ansikte; det finns idag hela 26,000 personer som anser sig vara yrkesverksamma konstnärer. Bland dessa är snittlönen för manliga konstnärer blygsamma 60,100 kronor, och för kvinnor bara 46,800. Nu handlar inte Konsten att överleva fullt så mycket om ekonomi som man kan tro. Snarare letar 00-tal efter tendenser inom konsten och vill rikta uppmärksamheten mot de olika inbördes relationerna som finns mellan kritiker, gallerister och konstnärer. Marianne Lindberg De Geer, som just lämnat prestigefulla galleriet Andréhn-Schiptjenko i Stockholm, beskriver relationen till galleristen som ett hora/halick-förhållande: âkonstnären får inte vara otrogen sin huvudgallerist, och måste betala 50% plus moms på allt han eller hon säljer".
En sak verkar i stort sett alla intervjuade vara överens om; konstbegreppets upplösning har närmast blivit total. Så till den grad att osäkerheten om vad som egentligen är konst, verkar vara den enda säkerhet som finns kvar. âOm någon kommer in i ett rum och börjar hoppa, kan det vara antingen dans, performance, motion eller bero på en skada" som Ernst Billgren observant uttrycker det. Moderna Museets Lars Nittve är inne på ett liknande spår när han beskriver konstscenen för 30 år sedan som en âmainstream", medan den idag snarare liknar en âocean".
Fast något slags gräns måste det väl ändå finnas för konstens frihet, verkar malmöbaserade Gert-Olle Göransson från Galleri Ping-Pong mena - âokej att det är roligt med en fest, men det behöver fan inte vara konst".

Mer läsning

Annons