Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Konsten närvarande i stenstan

/
  • Verket Folkvimmel av Nils Wedel består av 150000 små mosaikbitar.
– Konstverket är en avspegling av gatan utanför, berättar Daniel Eklund, intendent på Sundsvalls museum.
  • Fontänen vid Vängåvan var Sundsvalls första offentliga konstverk. Konststudenten Sofia Gissberg ritade fontänen som invigdes 1886.
  • Antikens konst var en stark förebild under tidsperioden då fontänen ritades.
  • Antikens konst var en stark förebild under tidsperioden då fontänen ritades.
  • Det gamla nykterhetshuset är rejält utsmyckat. Fler skulpturer fanns tidigare på huset, bland annat en knekt som vakade över medlemmarna i nykterhetsrörelsen.
  • Hedbergska huset och Hedbergska parken donerades till Sundsvalls stad.
  • Bysten av Johan August Hedenberg uppfördes 1931, som en påminnelse till alla om vem stadens stora välgörare var.
  • Fontänskulpturen, som fått titeln Dialog, är ett verk av konstnären Christian Partos.
  • Elisabeth Wiklund, Åsa Norlin och Gunilla Bergman går under valvbågarna med texten Ja, Nej och Vet ej.
  • Folkvimmel heter verket av Nils Wedel som byggts upp av 150000 små mosaikbitar.
  • Folkvimmel av Nils Wedel.
  • Takskulpturen på stadshuset representerade makten: Statskonsten, Rättvisan och Nattvakten.
  • Tryckeribolagets hus byggdes 1891 och dekorerades med handuthuggna byster av bland andra Gustav II Adolf, Gutenberg och Oscar den II.

På tak och husväggar. I fontäner och parker. Överallt i Sundsvall finns konsten närvarande.

Annons

– Man kan njuta av konstverket som det är men vet man mer kanske man också ser det ur ett helt annat perspektiv, säger Daniel Eklund, intendent på Sundsvalls museum.

Det är i Heden, parken bakom Stadshuset, som Daniel Eklunds absoluta favorit bland de offentliga konstverken står. Fontänskulpturen Dialog som skapades av konstnären Christian Partos.

Det var på 1930-talet som en rekreationspark anlades på platsen. Mitt i parken fanns en större bassäng dit barnen kunde gå och plaska. Men parken såg ganska tråkig och stram ut. 1996 byggdes den om och Partos fick uppdraget att formge fontänskulpturen. Tittar man noga ser man två ansikten i profil i det tomrum som skapas. När skulpturen snurrar kan man föreställa sig att det är två människor som pratar.

– Och vattnet som rinner är sorl, som när människor pratar med varandra, säger Daniel Eklund.

De två krukorna tillhör också Partos verk. Krukornas handtag är formade som öron, en symbol för att det alltid finns någon som lyssnar.

Det är under en stadsvandring med temat konst som vi får veta mer om stenstadens offentliga konstverk. Daniel Eklund håller i vandringen och han är ansvarig för bland annat inköp och placering av konst i kommunens offentliga miljöer.

Mycket av den offentliga utsmyckningen som finns i stenstaden kommer från 1800-talet och är stark influerad av antiken. Bland annat Fontänen i Vängåvan och skulpturgrupperna på Stadshuset och bankpalatset.

Ett av de nyaste offentliga konstverken är de tre valvbågarna i stål med skyltarna Ja, Nej och Vet ej, som står vid Hedbergska parken. Många är vi som lyft blicken och tittat på bågarna utan att ha en aning som vad som är syftet med dem eller vem som ställt dem där. Det konceptuella konstverket är skapat av Jack Gravström i samband med kulturhuvudstadsåret 1998. Fem konstnärer fick då uppdraget att skapa olika verk på temat gränser. Ett av dem stod vid Sveriges Televisions lokaler, ett annat vid Svenskt Tenn. Valvbågarna ställdes upp i anslutning till Djurgårdsbron men flyttades senare till Sundsvall.

– Det är en slags uppmaning till folk att ta ställning. Att uppmärksamma folk på att man gör val, både obetydliga och stora. Sundsvallsbor måste vara positiva, för det är mest nött på marken under JA, säger Daniel.

Till bågarna hör också en skylt med texten: "Möt dagen med ett nytt beslut. Tveksam? Kom tillbaks imorgon." Nu finns den inte där eftersom den tog skada av snöplogningen, men tanken är att den ska sättas upp igen.

En gata upp, på Köpmangatan, ligger det gamla posthuset. Fasaden är ganska trist, om det inte hade varit för mosaikverket Folkvimmel av Nils Wedel.

Konstnären gjorde inte själv sitt tre meter höga och åtta meter breda verk, istället var det ett företag ett Stockholm som jobbet lades ut på. Daniel Eklund berättar att mosaikplattorna inte sattes upp på plats. Istället monterades de små plattorna bak och fram och sattes sedan upp på väggen.

– Det är väldigt fängslande och iögonfallande och det var det som konstnären avsåg. Det är en avspegling av gatan utanför med mycket liv och rörelse.

 

Fotnot: Sundsvalls museum arrangerar stadsvandringar varje tisdag kväll under sommaren, undantaget gatufestveckan. Det arrangeras både allmänna vandringar och vandringar med teman, till exempel dramatiserade berättarvandringar.

 

Annons