Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Kvinnlig resa med magstark humor

/
  • Anki Larsson, Kajsa Ernst och Nisti Sterk spelar i pjäsen

Annons
Förra gången utgick hon ifrån vaginan. Den här gången har succédramatikern Eve Ensler börjat med sin egen mage. I pjäsen "The good body" tar hon på ett lättsamt sätt upp den kroppsfixering som håller kvinnor över hela världen i ett järngrepp.
Eve Ensler blev världsberömd med "The vagina monologues" - teaterstycket som i stort sett alla kända anglosaxiska skådespelerskor har framfört. I Sverige var det Kim Anderzon som introducerade föreställningen som fick titeln "Vivagina" och blev en långkörare av sällan skådade mått.
I "The good body" spelar Eve Ensler själv en viktig roll. Pjäsen utgår nämligen från de enorma problem Eve upplever att hon har med sin mage. Det handlar inte om magsår eller magkatarr, utan om magens utseende. När hon ger sig ut på en resa runt världen möter hon andra kvinnor som på olika sätt drabbats av kroppsfixering och självbestraffning.
När Riksteatern sätter upp "The good body" spelas Eve Enslers roll av Anki Larsson, känd från tv-serien "Saltön" och Jens Jonssons "God morgon alla barn". Hon får sällskap på scenen av Kajsa Ernst ("Masjävlar") och Nisti Sterk, som bland annat har spelat med i "Zeynos värld".
Nisti Sterk är mycket förtjust i pjäsen och tycker att den har ett viktig budskap, under den lättsamma ytan.
- Den är så aktuell som den bara kan vara. Det handlar ju om det kvinnliga idealet och allt vad det innebär. Att man ska könsstympa sig, ha silikoninsprutade läppar och fettsuga magen och rumpan. Kniven är mer aktuell än någonsin, men inte för att hugga eller döda någon, utan för att göra illa sig själv med, säger hon.
I "The good body" möter Eve Ensler kvinnor från Afghanistan, Indien, USA och Puerto Rico. De har alla nojor, men diametralt olika syn på hur en vacker kropp ska se ut.
- Jag spelar bland annat Bernice, en afroamerikansk tonåring på fetmaläger som bara längtar efter mammas hemlagade mat och duniga ankstjärt. Feta flickor är bra och duktiga människor, tycker hon. Magra bitchar har ingen personlighet, säger Nisti Sterk.
Det som klassas som skönhet i ett land betraktas som fult och konstigt i ett annat. I västvärlden svälter sig kvinnor för att nå upp till skönhetsidealen medan man i andra länder av tradition uppskattar feta kvinnor.
- I Indien var det tidigare bara flickor som svalt som var magra. Killar ville inte gifta sig med en mager flicka eftersom de trodde att hon var fattig då. I Kurdistan är det likadant. Jag är väldigt populär jämfört med mina syskon. Jag är lite mulligare än de och har ljus hy, det tycker de är bra.
Andra som dyker upp i pjäsen är italienska Nina som har opererat bort sina bröst för att slippa vara ett sexobjekt, masaikvinnan Leah som bedriver en intensiv kamp mot könsstympning och den judiska kvinnan Carol som har opererat underlivet för att göra det trängre och därmed förbättra sitt sexliv.
- Det finns ett stort allvar i pjäsen, men det är därför det blir humor. Humor måste blandas med allvar för att det ska bli bra. Jag tror att det kommer att bli så att skrattet fastnar i halsen. "Hallå, det där är min verklighet!", säger Nisti Sterk.
Föreställningen regisseras av Rebecca Forsberg, som har en bakgrund som dansare. Inte helt oväntat innehåller "The good body" också en mängd dans och sång. Musiken är nyskriven av Savannah Agger. Nisti Sterk utlovar bland annat en måttbandsdans på temat "min kropp kommer att bli min när jag blir smal".
Men är målgruppen bara kvinnor eller kan män också ha utbyte av "The good body"?
- Jag tror att den är för alla, för det här är ju vår verklighet, säger Nisti Sterk. Det finns ju män som lyfter sig och håller på också. Det är hur många Östermalmsgubbar som helst som har varit på den klinik där jag var och kollade innan vi började repetera. Gubbarna kan också komma, jag tror nog att de vill se sådana där läckra brudar som vi!
"The good body" har premiär den 22 januari i Göteborg. (

Mer läsning

Annons