Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Landskap: I gränslandet

/

Landskap (2:6)

Annons
Inom spelfilmen finns en teknik som kallas âday for night-shooting\" och som används för att skapa illusionen av natt. Inspelningen sker i fullt dagsljus, men genom att lägga på ett mörkt filter får man fram effekten av natt.
Det finns emellertid ett problem med âday for night-shooting\"; illusionen är lätt att genomskåda. I det starka dagsljuset blir skuggorna fullt synliga, och dessutom ser man ofta på molnen att inspelningen skett i dagsljus.
Det kan verka långsökt att härifrån tala om Karin Mamma Anderssons konst. Hennes målningar utspelar sig ofta i ett gränsland mellan inomhus och utomhus, där inte sällan det norrländska landskapet, med sina barrskogar och djupa sjöar, bildar målningens känslomässiga klangbotten. Men faktum är att Karin Mammas landskapsmåleri inte sällan ser ut som just en scen ur en film som fotats med âday for night-shooting\". Hennes målningar har ofta becksvarta skyar som antyder att vi befinner oss under en natthimmel; samtidigt är det ljusa cumulusmoln som tornar upp sig mot horisonten. I den mån det finns personer i målningarna, kastar deras kroppar ofta starka skuggor.
Själv talar Mamma Andersson gärna i termer av film. För henne är landskapet inte fysiskt närvarande, utan medierat genom mentala processer. Hon âklipper\" gärna sina målningar, de är fyllda av âaktörer\" som styrs av en inre âregi\". Landskapet är en kuliss som speglar ett själstillstånd hos Mamma - en illusion som just är tänkt att vara lätt att genomskåda.

Mer läsning

Annons