Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Lindströms stora mångsidighet

/

KONST Sundsvalls museum: Bengt Lindström — verk från fem decennier; till 24 september.

Annons
De stora oljorna, groteska figurer, sago- och Lapplandsmotiv; så känner de flesta Bengt Lindström. Men hos honom finns andra sidor: den utmärkte tecknaren, litografen, sagotecknaren med dolska mytiska rötter.
När Sundsvalls museum nu firar Lindströms 80-årsdag i början av september med en utställning \"Verk från fem decennier\" är det just den mångsidige Lindström som visas.
Utställningens äldsta verk är en litografisk serie, \"Änglar och demoner\", från 1962, i svartvitt av denne konstnär internationellt berömd inte minst för sina starka färger. Också de två senaste verken, från 2001, är i svartvitt och visar en konst på nya, okända vägar.
Mellan dem finns både de stora oljemålningarna, en kopia av Y-et i Timrå och en mängd grafik. Tillsammans visar dessa verk Lindströms många sidor, hans känsla för såväl färg som form. Inte minst formen.
Här finns färglagda teckningar ett par sagoserier, \"Sagor för Orrem Jerka\" och \"Sju sagor för Melchior\" som visar hans skicklighet som tecknare. Gärna groteska figurer, många okända djur som liknar människor, människor som tar djurgestalt.
Det är den mytologiske Lindström. I de flesta av hans verk finns dessa referenser; det är om okända verkligheter hans konst berättar. Påträngande, ofta brutalt, mer eller mindre groteskt; men också med en finkänslig humor. Mitt i det groteskt brutala finns denna humor, en medmänsklighet som stämmer väl med konstnären som människa.
Det är kanske hemligheten om det alls är någon hemlighet med Bengt Lindström: att på samma gång vara avskräckande och medkännande. Däri finns det unika i hans konst, den han själv så sällan är villig att kommentera, aldrig förklara. Det är betraktaren som får uttolka bilderna.
I katalogen till Sundsvalls museums förra stora Lindströmsutställning till hans 70-årsdag, med ett av de största verken målat på en presenning på Norra stadsberget berättade Lindström själv en saga.
Tills hans ateljé kommer det ena efter det andra av skogens djur. De flesta av tittade runt och gick snabbt, utan att kommentera något; kanske var det en satir över vernissagepublik. Men en grävling stannade kvar, gick runt bland målningarna ännu ett varv och vände sig om i dörren med kommentaren \"Stackars jävel\".
Men kan ana Lindströms leende när han skrev den sagan. Men också allvaret.
Konst för Bengt Lindström, tror jag, är ett förhållande mer till livet än bilden. Ur bilden och i bilden avspeglas denna livssyn. Avskräckande, skrämmande, samtidigt med humor.
Mycket av detta blir tydligt i 80-årsutställningen, sammanställd med verk ur museets samlingarna, många av dem skänkta av konstnären. Här finns Lindströms långa målarliv i ett slags blixtbelysning. Det är ingen stor utställning, räknat i antal verk. Men den har bredd och framför allt en mångsidighet som mycket väl sammanfattar dessa fem decennier, från okänd svensk konstnär i Paris till en av de stora i europeiskt konstliv.
Och som en centralpunkt hans geografiska genuitet. Internationell har han blivit mer som utställare och fenomen än som bildskapare. Som sådan är han urstarkt och aldrig tvekande genuint nordisk. Eller rent av norrländsk. Vare sig han målar sagobilder, sina figurer med stora käftar eller porträtt, som här ett av de kungliga, Gustav II Adolf.
I dag, märkt av sjukdom, målar Lindström inte längre; han tecknar en del och det är som konsten lever vidare i honom. Till 80-årsdagen 3 september visas hans konst inte bara i Sundsvall utan också i Göteborg, Motala och Gällivare-Malmberget. Nästa år kommer Lindström att visas på en rad museer och konsthallar runt om i Europa; sin riktigt stora berömmelse har han i Frankrike, Italien, Spanien. Under nästa år kommer också en bok innehållande hans akrylmålningar och en första upplaga keramiska verk blir klar under året.

Mer läsning

Annons