Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Mahlers syn på liv och död

/
  • Katija Dragojevic och Daniel Johansson, internationellt verksam mezzosopran och blivande tenorstjärna, sjunger Mahler i Stadshuset tillsammans med Johannes Gustavsson och Nordiska Kammarorkestern.
  • Katija Dragojevic sjunger alt/mezzosopranpartiet i Das Lied von der Erde, Jordens sång; en symfonisk sångcykel som bygger på kinesiska dikter om meningen med livet; om döden, efterlivet, längtan, ensamhet och avsked.

Två svenska sångare på väg uppåt, en dirigent på väg in i hjärtat av Nordiska Kammarorkestern - och ett hundraårigt verk som inte lämnar någon oberörd.

På torsdag ges Gustav Mahlers Das Lied von der Erde i Stadshuset. I fokus står kommande tenorstjärnan Daniel Johansson, internationellt erfarna Katija Dragojevic och blivande konstnärlige rådgivaren Johannes Gustavsson.

Annons

"Det är bäst ni passar på medan ni har råd".

Så löd operachefen Birgitta Svendéns uppmaning till Nordiska Kammarorkestern när den ville engagera Daniel Johansson. Trots att han nyligen gått ut operaskolan tillhör han redan den svenska eliten. Han har vunnit Gösta Winbergh Award, nu är han engagerad på Folkoperan och i höst sjunger han på Kungliga operan.

– Han är den nya svenska tenorstjärnan, säger Katija Dragojevic med eftertryck.

Att hårdrock skulle vara en god skola för tenorsångare har aldrig hörts förr. Men båda kräver röstresurser och det Daniel Johansson sjöng fram till 21 års ålder var just hårdrock.

Då ville han ta sånglektioner och mötet med sångpedagogen Sylvia Mang-Borenberg ändrade hans värld.

– Hon satt vid pianot och spelade musik ur Tosca. Jag hade aldrig lyssnat på klassisk musik förut, men då blev jag fast, säger han.

Katija Dragojevic å sin sida växte dels upp med de fartfyllda danserna från pappas hemland Kroatien ("jag är uppfödd på sjutakt"), dels med den klassiska traditionen i Adolf Fredriks musikklasser. Hon har frilansat som sångare i drygt tio år; bland annat har hon sjungit på Covent Garden i London och på Salzburger Festspiele. Just nu gör hon Cherubin i Figaros bröllop på Stockholmsoperan.

Hon och Daniel Johansson har aldrig sjungit tillsammans förut, men båda är en del av den ständiga ström av skickliga sångare som lilla Sverige producerar.

– Det finns inget land som spottat ur sig så många goda sångare per capita. Det finns inte ett operahus i Tyskland utan en svensk sångare, säger Katja Dragojevic.

Mahlers Das Lied von der Erde borde ingen missa, tycker de. Formen är en sorts symfoni med sångstämma; röster med en kraftfull, känslosam orkester. Stycket bygger på gamla kinesiska dikter som, när Gustav Mahler fick tag i dem, hade översatts flera gånger.

Men nyligen gjorde svensken Göran Sommardahl en nyöversättning från den kinesiska texten. Den ska att läsas under konserten av skådespelarna Helena Svartling och Stefan Åkerman.

– Det är kanske inget stycke man lyssnar till på skiva, men det tar en ganska hårt när man hör det live, säger Johannes Gustavsson.

Han har lett Nordiska Kammarorkestern förut, men i höst blir han dess konstnärlige rådgivare och ska stå för fyra konserter under spelåret. Nu blir det han som ska göra det musikaliska grundarbetet, kratta manegen så att andra dirigenter kan skumma av grädden.

– Man kan arbeta på ett annat vis när man känner folk. När man kommer till en välskött orkester märker man att det finns en sorts konsensus där, säger han.

Mahlers verk beskriver han som storslaget, ett stycke att finna frid, koncentration och meditation till. Där har Mahler vävt in textens och sina egna tankar kring meningen med livet, döden och efterlivet; nostalgi, eländighet och längtan. Allt det som är jordens stora sång.

Mer läsning

Annons