Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Martha Argerich med vänner i Lugano

/

Annons
Progetto Martha Argerich i Lugano
12-29 juni
På plats, på Internet och på skiva


Det är nu fyrtio år sedan Martha Argerich vann Chopintävlingen i Warszawa. Den legendariska glöden har dock knappast falnat. Nu ledsagas den av en unik känslighet för instrumentklangen. Om föregångaren Vladimir Horowitz särdrag var basstämman så tillhör flygelns översta register Martha Argerich. Med de subtilaste skiftningar lockar hon fram diskantens skönhet och klarhet.
Sedan 2002 har Argerich gjort det schweiziska Lugano till sin vistelseort under några juniveckor. Här möter hon sina vänner ur musikereliten och presenterar unga debutanter. Man spelar kammarmusik i familjär anda, i en liten sal, till långt efter mörkrets inbrott. Det är en ynnest att lyssna.
Årets högtidsstund blev mötet mellan Argerich och barytonen Kamel Boutros. Schumanns "Dichterliebe" gavs en tolkning med största innerlighet. Sången bars av fantastisk pianostämma. Stor, detaljrik och genomlyst. Det är också få musiker som likt Argerich förmår skapa flöde och riktning i Schumanns ombytliga gester. En balettsvit för två pianon av Manos Hadjidakis var minst lika underhållande för klaverets damer, Dora Bakopoulos och Argerich, som för publiken. Satserna revs av med skämtlynne och suverän musikalisk intuition. I Brahms "Liebesliederwalzer" imponerande sångarna kanske ännu mer än pianisterna. Il coro della RTSI, den schweiziska radiokören, har förutom välklang också den energi man ibland kan sakna hos svenska körer.
Till skillnad från många internationella festivaler förblir "Progetto Martha Argerich" inte någon exklusiv angelägenhet för de ditresta. Radion i Lugano, RTSI, har byggt upp en skattkista på Internet: . Här kan fyra års samlat musicerande avlyssnas. Rekommenderas!
EMI har också givit ut ett tiotal cd från festivalen. I juni kom ännu en trippelbox med förstklassiga upptagningar i mellanprisutgåva (4768712). Höjdpunkten är Sjostakovitjs andra pianotrio med Argerich, Maxim Vengerov och Gautier Capuçon. Spelet är djärvt och intensivt, samtidigt som finalen äger en gripande koncentration. Kompletterar gör en sprittande dubbelpianoversion av Prokofjevs "Klassiska" symfoni med Jefim Bronfman och Argerich. På en tidigare utgåva (5629702) gör hon en balanserad, men ändå charmerande läcker Haydntrio med Renaud och Gautier Capuçon. Sällan hörd musik för fyra händer av Rachmaninov spelas tillsammans med Lilja Zilberstein.
I festivalens kölvatten har flera yngre pianistförmågor skivdebuterat. "Martha Argerich presents" är etiketten, bolaget även här EMI. Ett verkligt personligt uttryck har Polina Lesjenko (5626662). Hon spelar Liszt och Chopin på ett ovanligt lätt och impulsivt vis. Mycket hörvärda är också Gabriela Monteros improvisationer (5580392). De är pianistiska läckerheter, med jazzigt driv och latinamerikansk färg.

Mer läsning

Annons