• Den goda fen (Muzammil Aslam) i färd med att klä om Askungen (Amanda Nyberg).

Askungen - studentkören Gungners julkonsert
Dirigent: Lina Blomqvist
Manus, koreografi med mera: Mia Björling
Kårhuset, onsdag samt lördag den 12/12 15.00

Sundsvall är ung som akademisk stad och det tar tid att bygga upp studenttraditioner. Men det byggs träget och en av de mest idoga är studentkören Gungner.

Dels vill den vara något mer än en sjung-för-att-det-är-roligt-kör och har klara och goda musikaliska ambitioner. Dels har den tagit sig an de spextraditioner som har rötter långt nere i nationalromantiken vid förra sekelskiftet, vilket passar fint ihop med Sundsvalls förflutna och med Kårhuset där kören hör hemma. Gungner är ju Odens spjut, så självklart dyker han upp och hjälper till att guida konserterna.

Här är det i huvudsak en gammal saga han berättar, som via Disney ger oss julstämning. Askungen är här barn till en singelpappa som träffar en singelmamma vid slalombacken. I övrigt är handlingen originaltrogen förutom att styvmodern blir rehabiliterad i nypsykologisk anda. Humorn ligger i krocken mellan det moderna avstampet och den ålderdomliga texten, i kostymen och i alla gester som inte minst Disney tillfört och som är tacksamma att parodiera. Man leker Askungen mer än agerar den och det är påhittigt och roligt i god spextradition.

Musiken är blandad, delvis med jultema, delvis med humor utifrån handlingen. Flera av de senare sångerna är egentligen skrivna för solosång, med stora mängder text som det är svårt för en kör att hantera. En stund i andra akten tappade kören det musikaliska greppet en del trots dans och sceneri. Till undantagen hörde "Come together", ett komplext och spännande arrangemang som tagit vara på en körs styrkor och gjort en låt till en körsång, samt den charmiga nostalgin i "Puttin´on the Ritz".

Men i traditionell körsång och folkton låter kören fantastiskt fint: säkert, nyanserat, kraftfullt och tätt med fin textning och helgjuten stämsång som inte behöver mickas - här hände det att solister dränktes av både kören och de annars så utmärkta musikerna. De mäktiga körbordunerna i "MacCrimmon´s Lament", rytmgunget i den frejdiga "Vi äro hovmän" och en och annan suggestiv, medeltidsklingande, avskalad sång för enbart kör och diskret slagverk - allt övertygande, välklingande, berörande.

I gospeln "Joyful, joyful" lyfte sången ända till taket och solisten Elin Nylander hade rätt gospelkänsla. När man radade upp sig trappan i slutfasen och sjöng hem publiken i enkla "Nu tändas tusen juleljus" gav den unga, fräscha klangen och den tajta stämsången njutningsrysningar. För att inte tala om julstämning.

Gungner sjunger också lördag den 12/12 15.00 i Kårhuset.