/

Sundsvalls Kammarmusikfestival: En ovanlig vänskap
Lydia Holmlund, klarinett, Mara Maculevica, valthorn och Otto Ratz, piano
Kyrkans Hus

Lydia Holmlund och Mara Maculevica är två fantastiskt duktiga instrumentalister och med Otto Ratz förträffliga pianoackompanjemang blev kvällen spännande, magisk och rolig.

Konserten bar namnet En ovanlig vänskap och man märker tydligt att Lydia och Mara gillar varandra och har roligt tillsammans. Klarinett och horn är också en lite ovanlig kombination.

Mara inledde konserten med Laudatio av kompositören och hornisten Bernhard Krol. Ett känslosamt stycke där hornets hela omfång utnyttjas. Jag blev särskilt imponerad av Maras ekoeffekt. Att det går att spela så svagt och mjukt. Sedan följde Duo Concertante för klarinett och valthorn av Johan Sobeck. En för mig okänd kompositör som lagt in teman från en desto mer känd tonsättare. Lite då och då hörde man tema från Mozarts Don Giovanni. En vital första sats som övergår i en mjuk långsam sats. Tredje satsen är snabb igen och särskilt klarinetten har många ekvilibristiska passager. Otto ackompanjerar som alltid mycket skickligt. Möjligen kunde flygelns lock varit mer öppet. Nu var det öppnat en röd psalmboksbredd bara.

Efter det blir det Lydias tur att spela ett solostycke. Bela Kovács har gjort flera stycken där han hyllar olika tonsättare. Bland annat Bach som inte skrivit något för klarinett (den var ju inte uppfunnen då) men nu kan klarinettister spela musik som Bach kunde ha skrivit. I kväll är det dock inte Bach som äras utan Manuel de Falla. Svindlande snabba och väldigt långa tonföljder som trillar lekande lätt ur Lydias klarinett. Tur att hon kan rundandas.

Mara berättar att under studietiden när de övade i rum nära varandra, knackade de rytmen till den inledande fanfaren i Richard Strauss hornkonsert på kompisens dörr, när någon blev fikasugen. Jag hade gärna hört hela konserten för hon spelar så bra, men efter fikafanfaren fick vi i alla fall höra första satsen. Otto representerar hela orkestern på flygeln.

Flickorna pratar så härligt avspänt mellan numren. Lydia spelar Fritz Kröpsch – Fantasie über das Trinklied "Im tiefen Keller" och säger med glimten i ögat att vi gärna får sjunga med. Hon har skrivit texten i programbladet. Roliga variationer med en hisnande fart i melodislingorna. Jag blir andfådd bara av att lyssna.

Lydia och Mara har satt ihop ett fint program. Omväxlande och roligt. De ville så gärna ha med en duett för klarinett och horn och efter ett ihärdigt letande hittade de på Youtube två små fantastiskt läckra stycken av Charles Koechlin.

Som extranummer bjöd de på en polka av Karel Vacek. Alla i publiken log när de lämnade lokalen för denna gång.

Germanskt tema i sommar